Yamaha PianoCraft MCR-550 - A versenyzongora árnyékában

2011-11-17
Vissza a tesztekhez
A Sztereó Sound And Vision magazin XVIII. évf. 2011. 2. száma alapján:

Első megjelenésekor az ezredfordulón egyesek kétkedve fogadták. Hogyan lesz mikro-minitoronyból referencia modell, amikor másoknak már régen nagyobb tapasztalata van az ilyenek gyártásában, milyen lesz a hangja, találkozik-e a gyártói elképzelés a vásárlói értékítélettel? Az elmúlt 10 év sikertörténet. A tapasztalatokból levonhatjuk a következtetést, a Yamaha mérnökei szinte megérezték, hogy a kisebb méretű készülékek korszaka következik.

2000-ben még a hordozható kazettás-magnók, mint mikro-mechanikai csodák utolsó éveit éltük. A hasonló CD-lemez lejátszók sem arattak piaci sikert, mert sok lemezt kellett magunkkal cipelni, a Mini-Disc-nek nem jutott idő képességei kibontakoztatására, a digitális kazetta (DCC) képtelen volt megvetni a lábát a ’’vén’’ kontinensen. A hagyományos méretű készülékkomponensek között egy trónkövetelő az SACD bontogatta szárnyait. Ebben a légkörben jelent meg a Yamaha, mint az egyik leghíresebb zongoragyártó cég elektronikai laboratóriumából a PianoCraft első modellje, megcélozva a prémium árkategóriát és ebben semmit nem bízva a véletlenre, mert legfőbb mérce a minőség. Az elmúlt 10 évben bebizonyosodott, hogy válság ide vagy oda, van rá kereslet, a kiváló termék mindig gazdára talál. Soha nem készült műanyagból, mindig a normálméretű Hi-Fi kicsinyített másaként láthattuk az üzletek polcain. Kivitelében mindig megőrizte a konzervatív jegyeket és az eleganciát. Hangsugárzói magas-fényű fekete zongoralakkozást kaptak – hiszen volt a zongoraműhelyben bőven. Szerkezeti tartalma az éppen aktuális formátumok lejátszásában eljutott a Blu-ray nagyfelbontású kép- és hangátvitelig, gyártmányskálája ez évben hét modellen keresztül reprezentálja a ma divatos iPod/iPhone és USB eszközök, mint források, zenelejátszási képességeit is.
Az 550-es, a PianoCraft sorozatban a középmezőnyben foglal helyet. Pontosabban a CRX-550 CD-Receiver egyedi, mással nem házasított külön egységet alkot, hiszen a gyártási programban előtte lévő készülékek együttese variálható. Az utána következők már hasonlóak de kisebb teljesítményűek, kevesebb szolgáltatással. Az 550-es FM rádiót, iPod/iPhone töltő/dokkolót, cd-játszót és 2x50 Watt-os  erősítőt tartalmazó egység. Segítségével erősíthető minden nagyszintű jelet kibocsátó műsorforrás valamint USB zenei eszköz muzsikája. A beépített PLL szintézeres hangolású rádió vevőegység elég szelektív vételkészségű ahhoz, hogy akár a fővárosban, akár vidéken a kb. 30 km-es körzetben lévő adók műsorát zavarmentesen élvezhessük. A rádiókészülék könnyen és gyorsan, automatikusan hangolja az adóállomásokat, FM középre áll, és máris tárolhatjuk egy gombnyomás segítségével. A vételhez kábel antennát használ. Az RDS funkciók teljes tárháza rendelkezésre áll, kiírja az állomás nevét és frekvencia számát, megjeleníti a radiotext feliratokat, az egyes rádióállomások által szolgáltatott közleményeket. Beprogramozás után műsortípusonként kereshetünk az éterben, mindebből 31 féle áll rendelkezésre. Az RDS funkciók csak az európai FM sávban elérhetők. A rádió vételkészség tiszta hangot eredményez, de a sztereó tér szűkös és ez az összes ad hangzásán érzékelhető. Az FM rádiósáv vétele esetén meghalljuk az igazi régi analóg rádióadások hangminőségének fölényét, mármint azokét a műsorokét, amiket analóg hanganyagon tároltak és úgy is játszanak. A CD-játékos aránylag gyorsan beolvassa a lemez tartalmát. A gyári felvételeken kívül alkalmas CD-R/RW írható és Mp3 file-t tartalmazó lemezek lejátszására is. Alapszolgáltatása a programozott lejátszás, a zeneszámok véletlenszerű sorrendben való lejátszása, valamint az ismételt lejátszás. A CD-lemez lejátszását csendes, precíziós mechanika végzi és egy kiváló képességű Burr-Brown D/A átalakító segíti. Még mindig ez az elsődleges műsorforrás, hiszen a teljes bit-tartományú gyári felvételek reprodukálására van kihegyezve az erősítő fokozat is.
Az erősítő jellemzőinek vizsgálata a tápegységnél, a transzformátornál kezdődik. Minimális kapcsolási zajt várhatunk az egyszerű, hagyományos táptranszformátoroktól – még a toroid fel sem volt találva, mégis voltak kiváló trafók. A kivételesen finom felbontású zenei részletek megvalósítása érdekében a magas minőségű alkatrészek felhasználása – ide értve a blokk kondenzátorokat és a gondosan megtervezett, rövid elektronikai pályát – nagyban csökkenti az elektromágneses interferencia kialakulását. A második jelforrásként alkalmazott iPod/iPhone készülékek csatlakozásánál digitális jel-utat és a beépített DAC-ot használva jobb hangminőséget ér el, mintha az iPod saját D/A konverterét használná. A digitális átalakítás kiegészül a Yamaha saját fejlesztésű Music Enchancer technológiájával, mely az adatokat 16 bit-ről 24 bit-re bővíti, a természetes és részletes hangzás érdekében. Az erről a műsorforrásról kapott hangminőség nagyban függ a file-okon tárolt anyag minőségétől. Az utóbbi idők 17 féle iPod és iPhone készüléke használható az első generációsoktól az ötödikig. USB csatlakozóján keresztül az MP3 és WAV formátum lejátszására képes hordozható lejátszóink csatlakoztatására van lehetőségünk. A végerősítő egység a ma már nem egyedülálló hangsugárzónak szolgáltatja a 2x32 Watt teljesítményt.
A hangdoboz konstrukciója kétutas, hátrafelé basszusreflex kivitelű. Fejlett építési technikája a High-End világába szánt SOAVO sorozat jegyeit hordozza magában. A precíziós összeszerelés és a test hat ponton való merevítése megvédi a káros rezonanciák kialakulásától. A hangsugárzó nem árnyékolt mágneses szempontból, ugyanis kiderült, hogy a kulcsfontosságú első hangok indulási sebessége lassul, és az impulzus-válasz romlik a mágneses árnyékolás miatt. A hangszórók elemei mind különös igényességgel végrehajtott válogatáson mennek át összeszerelés előtt. A Yamaha akusztikusai a hangdoboz gyártásban már régen alkalmazzák azokat a ragasztó anyagokat és szerelési technikákat, amelyek a fa hangszerek gyártásánál beváltak. Mélységi dimenzióinak hála viszonylag nagy levegőtömeget mozgat, kellemes a mélyhang lesugárzása. Ha nem vagyunk megelégedve a basszus tartomány energiáival, az erősítőhöz aktív mélysugárzót is csatlakoztathatunk. A szokásos sztereó háromszögben elhelyezkedve elénk tárul a muzsika gazdag hangterjedelme, a zenei színpad kiterjedése. Érzékletes tere van, hűen rajzolja a néhány zeneszámra hangszerelt műveket, mint a jazz trió/kvartett vagy a kamarazene. Levegős megjelenítéssel tálalja a művészetet és betekintést enged színpadi/hangmérnöki munkákba. Értelmezést kap az elöl és a hátul elhelyezkedő előadó, a közel mikrofonozás és a térbeli hangrögzítés valósághoz közeli reprodukálása. Az eredeti gyári CD-lemezfelvételeknél tudja megmutatni igazi kvalitásait. Ez nem csak a direkt mikrofonozott pop és rock zenék átható lesugárzására, de a komolyzenei művek esetére is jellemző. Kellő dinamikai mennyiséggel bánik az ütőhangszerekkel és a zenekari tussal. Hegedűi hűvösen szólnak, az énekhang magas felé húzós intonációjú. Elektronikus hangszerek játszásakor a szólista egy kicsit fedi a zenekar többi tagjának hangzását, de ezt nem viszi túlzásba. Nem esik kétségbe a nagy hangerejű kemény rock zenétől sem, akár csápolhatunk kedvenc előadónk zenéire még akkor is, ha tudjuk nem falrengetésre való. Ritmustartása jó, a dobok és az egyéb ütőhangszerek makro-dinamikái nyomon követhetők. Szólógitár és a szintetizátor által vezérelt muzsika meglepő részletességgel szól. Mélyhang átvitele megkülönbözteti a basszusgitárt a nagybőgőtől, egyáltalán nem búgóhangú. Mindent összevetve nem egysíkú, nem unalmas háttérjátékos. Persze mindez kiváló hangfelvételek meghallgatásakor tapasztalható, az adatvesztéses, tömörítéses anyagokkal remekül bánó bit-kiterjesztő elektronika mégsem tudja elhitetni velünk az MP3 vagy WAV létjogosultságát a Hi-Fidelity-ben. Az 550-es javára legyen mondva – és ez egy minőségi differenciálás is egyben – különbséget tudunk tenni veszteségmentes és veszteséges/tömörített anyag hangminősége között. Természetesen az MP3 kódolású zeneanyag visszaalakítása analóg hanggá, főleg pop és rock zenén, kellemes érzetet adó.
A PianoCraft  termékekben egyértelmű visszaigazolást nyer az a tény, hogy a Yamaha tervezői nem csak szlogenekkel hirdetik: valóban szenvedélyesen szeretik a muzsikát és azoknak a megszállottaknak gyártanak, akik ugyanígy gondolkodnak.