Q Acoustics Concept 20 állványos hangsugárzó

2016-06-22
Vissza a tesztekhez
Q Acoustics Concept 20 állványos hangsugárzó

A 2006-ben alakult Q Acoustics egy viszonylag új cégnek számít az audio iparágban, amelynek emiatt nincs a hifi hőskorszakba visszaeredeztethető múltja. Ettől azonban nem ijednek meg, sőt, az újszerűségükből és a frissességükből igyekeznek tőkét kovácsolni és még egyfajta fricskát is mutatnak a klasszikus nagynevű hangsugárzó gyártó konkurenseiknek.

Mint mondják, a Q Acoustics céget nem gazdag komolyzene értők vagy nyugdíjas rock zenészek alapították, akik ahogy, a leggyakoribb indok szokott hangzani, hosszú évtizedek alatt nem találtak igazán a kedvükre való hangsugárzót, ezért építettek maguknak, hanem profi üzletemberek, azzal a céllal, hogy egy rendkívül sikeres hangsugárzó márkát hozzanak létre. A cél érdekében megkeresték a megfelelő hozzáértéssel rendelkező szakembereket, mérnököket és dizájnereket, arra törekedve, hogy kiváló minőségű és megfizethető árú hangsugárzókat tervezzek és gyártsanak. Nem is titkolják, hogy nem tartoznak az idealisták közé, ezért nem gyártanak fennkölt ideológiákat sem, számukra a lényeg a termék és az üzleti siker. Ez a fajta hozzáállás lehet, hogy egyesek számára nem túlzottan szimpatikus, az viszont bizonyos, hogy egy hangsugárzó kiválasztásánál végső soron úgyis a minőség és az árcédula dönt, és ha őszinték akarunk lenni, tulajdonképpen minden vállalkozás erről szól, csak esetleg szebb ideológiába van csomagolva.

A gyártó az elmúlt közel 10 év során impozáns választékot épített fel egyedi megjelenésű és kivitelű hangsugárzóiból, melyek között a hifi illetve házi-mozi hangdobozok mellett plafonba építhető és kültéri installációs hangszórók, valamint a hordozható eszközökhöz, számítógépekhez és TV-khez való sugárzók egyaránt megtalálhatók. Közülük a nálunk lévő Concept 20-as a hifi modellek közé tartozó háromtagú Concept széria monitorsugárzója.


A 2-utas rear bassz-reflex rendszerű Concept 20 sem a kivitelét, sem az alakját tekintve nem mondható hétköznapi hangsugárzónak. A mérete alapján leginkább mini monitornak nevezhető doboz lényegében ugyanolyan mély, mint magas, az előlapja a csipogó felett szinte azonnal véget ér, az oldalfalai pedig ívesen lekerekítettek. Kevésbé magas, mint a megszokott hangsugárzók, ezért ha nem polcon helyezzük el, hanem a klasszikus módon állványon, akkor vagy a gyártó designban is abszolút hozzá illő speciális rezgésmentes állványát vagy valamilyen az átlagosnál mindenképpen magasabb lábazatot érdemes hozzá beszerezni, hogy a tweterek ideális magasságban legyenek.


A Concept 20-as hangszórókészlete 25 mm-es lágy dóm tweeterből és nagy dinamikával illetve alacsony torzítással rendelkező 125 mm-es mély/középsugárzóból áll, amelynek a mély kabinet miatt jó nagy mozgástere is van. Apropó kabinet! A kinézete mellett ez a részegység, vagyis egészen pontosan a felépítésénél alkalmazott Gelcore technológia jelenti a Concept 20 legfőbb különlegességét és a minőségének egyik legfőbb zálogát. A gyártó által kifejlesztett Gelcore technológia tulajdonképpen egy doboz a dobozban megoldást jelent, amelynél a külső és belső kabinetek közti teret egy speciális vibrációelnyelő zselével töltik mi. A különleges megoldás eredményeképpen a doboz rezonanciák és a színezettség mértéke drámai mértékben lecsökken és a kabinet abszolút ideális működési körülményeket teremt a dinamikus mozgású woofer számára. A fehér illetve fekete fényezéssel kapható Concept 20 külsejének lényeges eleme még az előlapi alumíniumlemez, amely az ízléses látványelem szerep mellett a hangszórók számára is stabilabb rögzítést jelent és a doboz merevségét is növeli. Hasonló okokból a hátlap alján a kettős csavaros-szorítós banánhüvely csatlakozó szettet szintén egy alumínium lapra szerelték fel.

Az alacsony profilú hangsugárzón a két hangszóró gyakorlatilag olyan közel van egymáshoz, amennyire csak lehetséges, amely megoldás a kis előlapfelülettel kiegészülve vélhetően valódi pontsugárzó jelleget biztosít az aprócska doboz számára.

A Concept 20-at a méretőből adódóan főleg kisebb terekbe és nem házibulik megtartására szánták, viszont a gyártója a minőségével kapcsolatban konkrétan high-endes jellemzőket ígér. Ahogy a kivitele alapján vártam a kis hangsugárzó nagyon precízen és pontosan felépített levegős színpadot rajzolva szólal meg, a karaktere pedig alapvetően nyílt és a világos, e tekintetben egészen sztatikus karakterű. Teljessé téve a sztatikus érzetet a magasai különösen levegősek, a basszusa pedig ugyan dinamikus és friss, viszont klasszikus állványos elhelyezésnél nem rátolva a hátsó falra maximum átlagos testességgel rendelkezik. A helyzeten a falhoz közelebb elhelyezve értelemszerűen lehet még javítani, de az bizonyos, hogy a Concept 20-at nem a kövér basszusok rajongóinak szánták. Nyitott könyvespolcon, közel a falhoz elhelyezve a testessége tovább javul, és ebben a felállásban a kiváló akusztikai környezetet jelentő könyvek is jót tesznek neki, viszont a levegője a kisebb tér miatt ilyenkor sajnos kevesebb lesz. 

A közepei és a magasai nagyon élnek, egyaránt könnyed hangvétellel, levegősen és rengeteg részlettel szólalnak meg. A selymesen-fémesen ábrázolt cinek és a különféle csörgők hangja különösen tetszik, (a latinos zenéknek egyből sikere van) csakúgy, mint a játékos vibrafoné, bár utóbbinál a lendületesebb részeknél enyhe kalapálós hatás érezhető.

Ismeretes, hogy a kisebb hangsugárzók főleg kevés hangszeres műveken tudnak igazán nagyot és látványosat alkotni. Jó példa erre a zongora-szaxofon duó játéka, amelyet a dobozka egy gazdag, jó felhangrendszerű és meglepően testes zongorát valamint egy levegős, a hangsugárzóktól teljesen elszakadó és jó nagy tüdővel fújt szaxofont ábrázolva szólaltat meg. A hatás valóban high-endes, kiváló jelenlét érzetettel és valóságos színvilággal. 

A Mozart opera részlet levegősen, könnyedén és kimondottan sok színnel szólal meg, és a dobozka még a Verdi opera szigorúbb részeibe is meglepően energikusan veti bele magát. Az ereje még a hangfal próbáló tutiknál sem fogy el, és apró mérete dacára azért a dörgedelmekből is egészen jó ízelítőt nyújt. A női kórus aztán megint csak a fogára való falat, az egymással felelgető szoprán énekhangok levegősen és végtelenül könnyedén áradnak a hangszórókból, a legjobb pillanatokban ismét csak a sztatikus sugárzók karakterét idézve. Vivaldit analitikusan, kellően érzelmesen és gazdagon árnyalva szólaltatja meg, végleg egyértelművé téve, hogy koncepciójának kialakításakor a klasszikusokra, vagy legalábbis az akusztikus hangszerekre való ráhangolódás kiemelt figyelmet élvezett. 

Nagyon jól elboldogul az igazi kisdoboz-gyilkos Men you were felvétellel is, amelynél a mélyekből, amit tud, korrektül megszólaltat, amit meg nem, valahogyan úgy tünteti el, hogy semmiféle zavaró rezonanciát vagy mellékzöngét ne tudjon okozni. A megszólalás levegős, realisztikus, finoman reszelős énekhanggal, gazdag ritmusszekcióval és egymástól tökéletesen elválasztott, de mégis érezhetően együvé tartozó izgalmas ritmushangszerekkel.

Pop és rockzenéken a karakteréhez illően főleg a finomságokra és a részletekre koncentrál, és anélkül is élvezetes tud lenni, hogy az igazán lehengerlő hatás is a repertoárja része lenne. A hangerő feltekerését a hangosabb szobahangerőig jól tolerálja, de a nagyon erős kivezérléseket már nem szereti, olyankor már kissé kiabálni kezd és a közepei is túlzottan dominánssá válnak.

A jól körülhatárolható felhasználási területre szánt Concept 20 elsősorban őszinte, nyílt, levegős és gazdagon részletezett, e paraméterekben valóban high-end-es karakterű megszólalásával hódít. Kisebb szobákban, állványon vagy polcon installálva átlagos basszus elvárások esetén a maga kifinomult módján lényegében mindenféle zenét élvezetesen szólaltat meg, a legjobb formáját azonban jó minőségű akusztikus hangszeres felvételek esetén nyújtja, amelyekkel az árát jóval meghaladó felsőkategóriás élményekkel ajándékozza meg tulajdonosát.


forrás: hifipiac.hu