Marantz SR6007 felső-középkategóriás hálózati AV receiver – Minőség a négyzeten

2013-05-21
Vissza a tesztekhez

A Digitális Házimozi Magazin 2012./4. száma alapján:

Készülékvásárlás előtt gyakran felmerül a „Házimozi vagy sztereó zenehallgatás?” dilemma, hogy melyik márka készülékei mire alkalmasabbak. A Marantz sok évtizedes tapasztalata alapján egyszerűen oldja meg a problémát, egyszerűen a „Házimozi és sztereó zenehallgatás” választ adva a kérdésre. Tesztünkben utánajártunk, hogy receiver választékának második legkomolyabb tagja mennyire teljesíti az ígéreteket.




Megjelenés
Jól megtermett, több, mint 10 kg-os masszív példány, megjelenésével is kihangsúlyozza az otthoni szórakoztató rendszerben elfoglalandó központi szerepét. Rendkívül elegáns, a márkára jellemző arany-ezüst színe üdítőleg hat a fekete dobozok dömpingjében. Apró kerek kijelzője retro érzetet kelt, de ez ne tévesszen meg senkit, a nosztalgikus külső alatt ízig-vérig high-tech belső rejtőzik. Sajnos azonban a funkcionalizmust feláldozták a design oltárán. A kör négyszögletesítésével próbálkozó tervezőknek az apó kerek ablakba szuszakolt kicsi, szögletes, kvarcóra méretű panellal sikerült egy majdhogynem használhatatlan display-t előállítani, ami díszítő elemnek elsőrangú, de használhatatlansága erősen korlátozott. Talán nem véletlen, hogy a modellsorozat legnagyobb tagja, a felette elhelyezkedő SR7007-es lehajtható előlapi ajtaja alatt kapott egy tisztességes méretű kijelzőt.
Az előlap alsó harmadában, egy keskeny csíkban helyezkedik el néhány kiemelt fontosságú vezérlő gomb, illetve a gombsor folytatásaként egy kis kipattintható fedél alatt a kompozit videó, analóg hang és setup mikrofon bemenetek. Praktikus megoldás, hogy a fedél nem választható le teljesen a készülékházról, így nem veszhet el. A gyakrabban használatos USB és HDMI aljzatok takarás nélkül szabadon hozzáférhetők.

Felépítés, szolgáltatások
Ezen az árszinten már „kötelező” előírás a 7.2-es konstrukciójú. Teljes rendszer kiépítése esetén a setup menüből rugalmasan konfigurálható, hogy a két extra surround sugárzót melyik pozícióba helyezzük el: front magassági vagy szélességi, esetleg hátsó surround. De lehet csupán 5.2-es elrendezésnél maradni, ebben az esetben a felszabaduló két végfok kiszolgálhatja a 2. zónát, vagy front kettős erősítésre, esetleg második, „B” front hangsugárzópár meghajtásra alkalmazhatók. Diszkrét felépítésű végfokozatai 110 W-ot adnak le csatornánként, 8 ohm-os terhelés mellett. (Csak zárójelben megjegyezve, található ennél impozánsabb adat is a kézikönyvben, de a 6 ohm-ra specifikált 190 W-os érték komolytalannak tekinthető a hozzátartozó 10 %-os THD viszonylatában. Ezt az értéket inkább hatásos katalógus adatkén, mint valós tulajdonságként kezelni.)
Szolgáltatásai közül kezdjük a két legfontosabbal, melyek most vannak terjedőben a felső-közép kategóriában: dupla HDMI kimenettel rendelkezik (mindegyikük ARC és CEC kompatibilis), így ha tv-vel és projektorral is rendelkezünk, nem kell átdugdosni a kábeleket, vagy egy külső HDMI elosztót beszerezni. A másik a videojel felkonvertálási képessége: a HDMI és analóg bemenetekre értekező tartalmat nem csak 1080p-ig, hanem 4K-ig (3840 x 2160) tudja felskálázni. Ennek hasznossága még megoszthatja a vásárlókat, egyrészt 4K-s tartalom sem áll igazán rendelkezésre, másrészt a megjelenítőknek is horror áruk van, ugyanakkor inkább a 4K tekinthető a jövő útjának, mint a szemüveges 3D, amit nem tudtak a gyártók lenyomni a fogyasztók torkán.
A csatlakozási lehetőségeket nem mérték szűkmarkúan, sem digitális, sem analóg téren. Bemeneteknél hat HDMI (1.4a verzió: 3D, Deep Color, x.v.Color kezelés), illetve digitális hangból két optikai és két koaxiális a választék. Analóg videóból két komponens és négy kompozit áll rendelkezésre, analóg hangból pedig hat sztereó. Ebből öt vonalszintű, a hatodik pedig phono, ami ritkaság a kategóriában. Ezzel szép gesztust tesz a Marantz a bakelitlemez gyűjteménnyel rendelkezőknek. Végül van még egy multicsatornás 7.1-es bemenet is, ha külső dekóder egységet szeretnénk használni. A kimenetek: második zóna, multicsatornás 7.2 és sztereó. Az M-XPort (Marantz eXtension Port) aljzatra különböző opcionális kiegészítőket lehet csatlakoztatni (DAB rádiótuner, iPod dokkoló, Bluetooth adapter, stb.). a dokkoló nem feltétlenül szükséges, mert iDevice eszközöket közvetlenül az előlapi USB-re csatlakoztatva is meg tud szólaltatni. Egy 12 v-os trigger kimenettel is rendelkezik más, külső eszközök vezérléséhez.
Installáláskor a mérőmikrofonos „Audyssey MultiEQ XT” kalibrációs rendszer maximum nyolc hallgatási pozícióra optimalizálva állítja be a hangképet: beméri a hangfalak távolságát, beállítja a vágási frekvenciákat, elvégzi a teremakusztikának megfelelő szint és frekvenciamenet korrekciókat. Az Audyssey processzor további szolgáltatásai: „Audyssey DSX” amely 5.1-es hangképből a front magassági vagy front szélességi hangfalak számára állítja elő a szükséges csatornákat. Az „Audyssey Dynamic EQ” és az „Audyssey Dynaimc Volume” az optimális hangzás beállítását végzik.
Digitális hangformátumokból gyakorlatilag minden szabványos jelfolyamot dekódolni tud, a Dolby Digital-tól kezdve a nagy felbontású Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio és DTS-HD High Resolution-ig bezárólag, valamint kezeli az SACD lemezek DSD formátumát is.
Hálózati funkciói: DLNA 1.5 minősítéssel rendelkezik, más DLNA képes eszközökről (NAS vagy PC) megosztott zenei tartalom érhető el. Internet rádió vétele (a vTuner adatbázis használatával). Az AirPlay kompatibilitásnak köszönhetően streamelés lehetséges iDevice eszközökről vagy iTunes programról. További internet elérések a Last.fm közösségi zeneportál, illetve a Flickr képmegosztó. Az előbbi lehetőség hazánkban sajnos (még) nem áll rendelkezésre. A Flickr esetén nincs ilyen korlátozás. A hálózatról vagy az előlapi UB-re csatlakoztatott készülékekről lejátszható file formátumok: MP3, WAV, WMA, MPEG-4AAC és FLAC.
A menürendszer szép grafikájú, jól áttekinthető, logikus felépítésű, könnyű benne eligazodni és megtalálni a különböző beállítási lehetőségeket anélkül, hogy böngészni kellene a felhasználói kézikönyvet. Folyamatos használatára szükség is van, mert gyakorlatilag csak így lehet áttekinteni a rendszer paraméterezést, a miniatűr előlapi kijelző alkalmatlan a beállítások elvégzésére. Az RDS rendszerű FM tuner radiotext információi a képernyőn jelennek meg.

Szubjektív tapasztalatok
Sztereó zenén (pure direct üzemmódban) hangzása erőteljes, telt, de nem annyira meleg, mint a korábban tesztelt Marantz Pearl Lite párosáé. Annál az összeállításnál dinamikusabban, határozottabban játszik, de erre szükség is van, végső soron nem egy audiofil sztereó erősítő, és akciófilmek esetén is bizonyítania kell majd. Többféle zenei műfajon próbálva sem jött zavarba, igazi allrounder készülék. A basszusa masszív, de nem húzza a mélybe a hangképet, a magasak is a helyükön vannak. Nagy dinamikájú felvételeken sem ürül ki, marad elég tartaléka. Filmekre áttérve először zenés mozik kerültek sorra. Itt megmutatta, nem finomkodik mindenáron, a Rockhajó esetén karcosan, nyersen szól, kitűnően hozza vissza a 60-as évek fésületlen hangzásvilágát. Végül akciófilmen, A sötét lovag – Felemelkedésben precízen építi fel a surround teret. A tőzsdei jelenetben mi is ott tolongunk a tömegben, a kút mélyén sínylődő rabok kántálása nyomasztóan verődik vissza a sziklafalakról. Az akciójelenetekben a robbanások után a nappaliban röpködő törmelékek elől nem győzzük kapkodni a fejünket.

Összegzés, értékelés
Az SR6007 magas színvonalon teljesítette az elvárásokat, melyeket ennyi pénzért jogosan vár el a potenciális vásárló. Örömteli, hogy tartalmazza azokat a szolgálatásokat és új fejlesztéseket,, melyek eddig csak a magasabb kategóriákban voltak jelen (dupla HDMI kimenet, 4K-ra konvertálás), ugyanakkor a sztereó zenehallgatás híveit is kényezteti phono bemenetével és minőségi hangzásával. Így akár bombasztikus akciófilmre, akár nyugodt esti zenehallgatásra vágyunk, nem csalódunk az általa nyújtott előadásban.