Kef T205 Szett - Stílusos erőművész

2011-08-08
Vissza a tesztekhez
Kef T205 Szett - Stílusos erőművész
A Digitális HáziMozi Magazin XII. Évfolyamának 2011. május-júniusi száma alapján:

A KEF új T-sorozatú házi-mozi hangsugárzói egyértelműen visszahozzák az idők szavát. Most egy olyan hangszórócsaládot mutatunk be, amely főként esztétikai megjelenéssel akar babérokat aratni, persze technikai kompromisszumok nélkül. Napjaink újabb, vékonyabb, dizájnosabb TV-szettjeivel egyértelműen lépést tartanak a gyár mérnökei – külcsínben mindenképpen. A kérdés csak az, hogy ez a végletekig letisztult slim vonal nem megy-e a hangminőség rovására, bár a KEF esetében minden audiofil tudja, hogy ez szinte lehetetlen.

Megjelenés, design:
A dobozt kicsomagolva bármelyik elemet is választja az ember, egy dolog változatlan maradt – a vékony kabinet.
Minden hangszóró egy mélységében lenyűgöző 35 mm-es házat kapott fekete rácsozattal, és fekete alumínium oldalburkolattal, amin csak a KEF logo díszeleg vélhetően azért, hogy a felhasználó el ne felejtse hogyan kell kinéznie ma egy modern hangszórónak. Egy minimalista lakásban az ember nagyon könnyedén összekeverheti az ott található művészi tárgyakat velük. Még a mélynyomó is egy lopakodó darab, amit kifejezetten sarokban történő elrejtésre terveztek, mondjuk a felségek elől. A teljes csomag megjelenése nekem kifejezetten tetszett, persze ezt nem mindenki gondolhatja ugyanígy. Az összes T-sorozatú alkotórész csak fekete színben kapható, bár ha a TV gyártók ragaszkodnak a titánium szinű készülékekhez, joggal várható, hogy a KEF is átgondolja a szístratégiáját. Különlegességnek számít a T-sorozatú hangsugárzók esetlben, hogy falra is szerelhetők.

Műszaki képességek:
A hangszórók általában akkor nyújtják tudásuk legjavát, a hangzás akkor a legjobb, ha távolabb vannak elhelyezve a falak síkjától.
Ugyanis, ha a fal közelében kerülnek elhelyezésre, hajlamosak az ún. Bass Boost-ra, ami beárnyékolja egy kicsit a középtartomány hangzását, amit a KEF viszont okosan kompenzált a kabinetek tervezésekor. Tudták, hogy nem mindenki fogja a falra szerelhetőség lehetőségét kihasználni, így rájuk is gondoltak a gyáriak. Erre az esetre egy speciális állványt, az úgynevezett Selectát ajánlják. Ennek alkalmazásával, (ami elsőre csak egy sima állványnak tűnik) a sugárzók, egy extra szűrő bevetésével minden egyes hangszóró esetében saját maguknak állítják be a hang jellegét, mielőtt a sugárzó crossover hálózatba lépne, megkülönböztetve ezzel az elhelyezés jellegét, és csak ezután kapcsolja be a hangszórót. Ezt a megoldást a cég „szabad tér egyensúly”-nak nevezte el, ami azt jelenti, mindegy hogy a T-sorozatú hangszórók falra vagy állványra vannak szerelve, a hangzás mentes lesz bármilyen káros interfeláló hatástól.
A T301s egy két és fél utas kivitel, egyetlen linches alumínium magassugárzóval – ami a gyár saját fejlesztésű mandaringerezd kialakítású házában lelt otthonra, így kifinomultabb felsőközép- és magasfrekvenciás hangátvitelt nyújt, egyenletesen eloszlatva a hangokat a szoba minden irányába. Ezt a munkát persze megosztja egy pár – a KEF új, dupla rétegű- középmagas sugárzójával. Ez utóbbi darab a fő technikai dobás, ami lehetővé tette a márka számára, hogy a T-széria ilyen megdöbbentő formatényezővel rendelkezhessen. Ezek különlegessége, hogy a dobozának keskeny profiljának elérése céljából a mágnes-struktúra a hangtekercs oldalára került. Továbbá a közép/mélyhangszórók membránja speciális, a két alumíniumkorongból álló bordázott szendvicsszerkezet jóvoltából semlegesíti a teljesen sík membránfelület vízszintes arányú rezgéseit.
Így a hangszóró maga is csak 27mm lapos, szemben a szintén a KEF által gyártott KHT3000 Uni Q Driver-rel, ami pozitívan elhízott, a 70 mm mélységgel büszkélkedhet.
Az MF driver már az új, ún. Fine Element Analysis nevű számítógépes modellezésen alapuló gyártási eljárással készült, amit a gyár,mint egy klasszikus 4,5 inches /12 cm/ hangszórót, méltó ellenfélként állít a konkurencia elé.

Így láttuk, hallottuk:
A T-205 tesztjét a manapság mindenki által referenciának tekintett Blu-ray lemezekkel kezdtem, ezek közül is az Avatar viperakutyás fejezetével. Ez a része a filmnek igazi mestermunka hang és képhatásilag egyaránt. A karcsú, szexi hangrendszer jól kezelte a dolgot. Zökkenőmentes az egyes hangszórók közötti integráció, az 5.1-es beállítás a film közepébe varázsolt engem. A hangzásvilág világos volt és részletes. Amikor a kutyák üldözőbe veszik Jack-et, úgy tűnt hogy veszélyesen közel kerülnek a szereplőhöz. A finom mozihatások ügyesen bele voltak keverve, és egy plusz extra érzést kevertek a filmélménybe. Amikor a hangszórók erre képesek, akkor általában tudni lehet, hogy nagyon jók. Váltás után a Piranha 3D-t kezdtem elemezni, ebben a szituációban, ahol főleg a magassúgárzók mutatták meg értéküket, a gyilkos halak fogai által tépett hús valóságos hangjai elégnek bizonyultak ahhoz, hogy a hideg futkosson a hátamon. A T-205 rendszer hangos is tud lenni, ha akarjuk. Egy ilyen vékony ház esetén ez meglepő, hiszen az ember azt várná, hogy a fizikát semmi sem játszhatja ki. A még jobb ebben az, hogy egyszerre tud nagy erejű, tiszta és egyértelmű maradni. Ezek a hangszórók eleve alacsony torzítással rendelkeznek, amit nagyobb leadott teljesítmény mellett is megtartanak. Sok más hangszóró is lehet hangos, de szerencsére a T-205 nincs elveszve akkor sem, amikor csendesebb anyagokat kell megszólaltatni. Az Avatarban Neytiri menti meg Jake-t a viperakutyáktól, ez a fejezet megmutatta, hogyan tud halálos csendben is maradni a rendszer, ha kell – az egyetlen zaj, amit hallottam, az eredeti mixből jött. A párbeszédek tiszták és világosak voltak, ezért is dícséretes a középső csatorna teljesítménye. A centerek minden házimozi igáslovai, a T-301-es középnek, pedig van elég tudása ahhoz, hogy a legösszetettebb jeleneteket is magas szintű nyugalommal interpretálja. Az igazi támogatást azonban az aktív T-2-es mélyláda adta meg az egész rendszernek. Alapállapotban (mint általában minden 5.1-es rendszer esetében) egy kicsit vékonynak találtam a hangteret, viszont a sub a maga 10 iches /25 cm/, 250 Wattos teljesítményű membránjával hatásosan egészíti ki a színpadot. Remekül reprodukálja a viszonylag alacsony frekvenciájú alacsony hangokat is /a vágás állítható 3 lépésben, egészen 30 Hz-ig/ de ami még fontosabb, a végeredmény egy csodálatosan feszes, jól ellenőrzött és dallamos hang.
Zenehallgatás terén sincs oka szégyenkezni a rendszernek. Ha sikerült az optimális elhelyezés, akkor nincs más hátra, mint hátradőlni a fotelben és betenni a lejátszóba mondjuk egy zenei beállító CD-t, ahogy én is tettem. Az eredmény egy nagyon természetes hangzású anyag, jó adag a részletes zenei élményből. A hangszórók a hangokat hiper részletesen adtáék át, úgy mintha megváltoztatták volna az eredeti zenei jeleket, persze ehhez jelentősen hozzájárult a magas frekvenciák kiváló megjelenítése, úgy, hogy közben egy pillanatra sem éreztem azt az „arculcsapás” effektust, ami akkor éri az embert, amikor sokáig hallgat egy részlet-tiszta, erőteljes hangforrást.

Ajánlás:
Összességében, a T-205 egy csábító 5.1-es rendszer. Az összeszerelési minőség kiváló, nemkülönben a dizájn, ami bármilyen modern lakásban megállja a helyét. Azt, hogy elkápráztat az audio és filmzenék megjelenítése terén, már megszokhattuk a KEF-től, de hogy az egészet egy ilyen attraktív, a mai vizuális megjelenítőkkel bátran, kompromisszumok nélkül párosítható külsőbe csomagolták, igazán kellemes meglepetés. Tehát, akinek mindenképpen fontos otthoni szórakoztató rendszere homogenitása, esetleg visszafogottabb extravaganciára vágyik, semmiképpen ne menjen el a T-205 mellett!