Kef Q 300 - High tech konzervativizmus

2011-11-07
Vissza a tesztekhez
A Sztereo Sound and Vision Magazin XVII. évfolyamának  2011.2. számából: 

A 90-es évek elejétől gyártott Q sorozatú hangdobozok mára a KEF egyik legfontosabb termékcsaládjává váltak világszerte. A brit gyártó legújabb Q szériás modelljeinél egyik legutolsó innovációját, az Uni-Q hangszóró kialakítást alkalmazza, melyet közvetlenül a tavalyi High End Show-n bemutatott Concept Blade hangdoboz fejlesztési  tervekből vettek át. Ez az új fejlesztés a nyolcadik generációs ’’Q’’ termékcsalád első modelljeiben jelenik meg, de később a cég összes hangsugárzójában alkalmazzák majd. Mi a Q300-as darabot teszteltük.

Technikai képességek:
Az elegánsan ívelt, kapacitást növelő szekrények bármilyen gyártótól származhatnának, de az Uni-Q driver rendszer külsőleg is látható jeleit nézve egy vájt fülűnek nyilvánvaló, hogy ezek csakis a KEF hangszórói lehetnek. Kétségtelenül kevésbé drámai a megjelenése, mint mondjuk a leköszönő, hasonlóan arányos, de több egyéni dizájn-elemet felvonultató iQ30-as modellnek.
Egy krómozott csík fut szinte teljes szélességében az első lemezen keresztül – ez egy kicsit vidáman retrós érzést ad – emellett az új kétutas driver zseniális a maga egyszerűségében. Ebben a tekintetben a Q300 más, mint bármely hangszóró, eltekintve a vinylbe csomagolt érzéstől (ami ebben az esetben újrahasznosított farost). A Concept Blade modell kapcsán továbbfejlesztett Uni-Q hangszóró-kialakítás egy olyan kombinált hangsugárzó struktúrát rejt, amelyben egy nagyobb méretű, különleges hasított felületekkel rendelkező fémmembrános magassugárzót helyeznek el egy rezgéscsillapított szerkezetű, fémkónuszos közép/mélyhangszóró akusztikai középpontjában, így biztosítva a magas- és középfrekvenciás hangok tökéletesebb összehangolását. A jó basszusteljesítmény és kifinomultabb hangreprodukció érdekében a közép/mélyhangszóró különleges ’’Z-flex’’ membránperemezést kapott, valamint az egészet egy öntvény-alumínium váz teszi masszívabbá.
A magas hangok reprodukciójáért egy 25 mm-es nagyfrekvenciás dóm magas-sugárzó felel, amely alumíniumból készült. A sugárzó tervezése számítógéppel történt, tervezésénél fő szempont volt a hatékonyság és a hangok egyenletes elosztása még a legmagasabb frekvencián is, amely fokozza a zenehallgatás örömét. A Q300 új ventillációs technológiája lehetővé teszi, hogy a szoba bármely részéből hallgassuk a hangszórókat és mindig ugyanazt a 3 dimenziós hangképet érzékeljük. Ezzel elérhető, hogy nem egy adott helyen kell ülni a szobában annak érdekében, hogy a legjobb hangzást kapjuk. E kétutas modellnél 16,5 cm-es membrán-átmérőjű közép/mély egység veszi körül a 2,54 cm-es ’’csipogót’’.
A természetes és tiszta hangzásról csúcsminőségű alkatrészekből megépített, elsőrendű keresztváltó gondoskodik, de a hangdobozok kettős kábelezéssel is az erősítőkre csatlakoztathatók, aranyozott csatlakozókon keresztül.
Így láttuk, hallottuk:
Bár sokan csak a front-konfigurációt tudják elképzelni az ilyen hangszórókkal kapcsolatban, a helyzet-variációk terén teljesen rugalmas a rendszer. Megfelelően elhelyezni őket mégis jó néhány órába került éppen a nagyszámú megoldási lehetőség miatt. A Columbia felvételén a Lorin Mazel által vezényelt, a Chicago Orchestra által előadott Gershwin Rhapsody in Blue-ja esetében például teljesen úgy éreztem, hogy a játék teljesen a Q300 ’’kezében van.
A sztereo színpad teljes, köszönhetően annak, hogy – mint majd’ mindegyik KEF termék esetében – most is bőven elég az erő és a dinamika egy teljes szimfonikus zenekar leképezéséhez, miközben folyamatosan szem előtt van tartva az, hogy minden egyes hangszer kellő teret kapjon a kerek egész hangzástartományon belül. Ekkora dinamikus varianciára csak egy igazán nagy létszámú és kellően sokféle hangszerrel játszó zenekar képes. Ahogyan a fuvola suttogásától eljutunk az üstdobok és a fúvósok fülrepesztő előadásáig – nos, ezt teljes frekvenciatartományt kiválóan emelte reflektorfénybe a Q300-as.
Ezután rögtön CD-t váltottam és egy kicsit könnyedebb vizekre eveztem zenei téren. Nekem mindmáig Yello lemezei jelentik az etalont ebben a kategóriában, ha tesztelni kell akár egy lemezjátszót, akár hangrendszereket. Most az Essential korongjukat futtattam és hamar rájöttem, a KEF újdonsága ugyanolyan boldogan lubickol ebben a miliőben, mint komolyzenében.
Kitűnően kezeli az állandóan változó ritmust, a lyukasztóan durva basszusokat, a hangok teljes palettáját, egy másodpercre sem feledkezve meg a harmónia fenntartásáról minden disszonancia nélkül.  Én sem feledkeztem meg eközben arról, hogy mindezt teljesen subwoofer-mentes környezetben teljesítette.
Napjaink általánosan elérhető csúcs-hangzását, a DolbyTrue HD-t is megkóstoltattam a hangszóróval. Nagyon jól kezelte az alacsony frekvenciákat, a teljes frekvenciatartomány teteje sima és egyenes volt, de mintha a csúcsokon egy kis bizonytalanságot éreztem volna, ám ezt betudtam annak, hogy ez már erősítővel feltehetően nem így történt volna. A közép- és alacsony hangzás-színpad teljesen rendben volt, a hangok testesek, jól textúráltak.
Ajánlás:
Nekem egyre inkább úgy tűnik, hogy igazán nagy feladat vár arra, aki jó minőségű sztereó polcsugárzókat szeretne ma a piacon találni. A gyártókat sokkal jobban érdekli az 5.1 vagy 7.1 rendszerek fejlesztése – főleg a bennük rejlő üzleti potenciál miatt – mint a még nem high-end, de már felsőkategóriát karcolgató hangdobozok megjelentetése. A Q300-as megjelenése azért is hat üdítőleg, mert egy már túlhaladottnak hitt technológiája új mohikánjaként tűnt fel. Összességében nincs hibája ennek a hangszórónak, és ha valaki a piacon egy elfogadható áru, kompakt Bi-Wire hangszórót keres, akkor feltétlenül adja meg az esélyt a Q300-nak.