Jamo S 626 5.0 Hangsugárzó szett

2016-07-18
Vissza a tesztekhez

Noha a házi-mozi hangsugárzó szetteknek hivatalosan a szub-wooferek is szerves tartozékai, mégis egyre több gyártó választékában találhatók 5.0-ás (vagy több.0-ás) hangfal csomagok, melyek bizonyos esetekben akár még elegek is lehetnek, ha meg nem, később bármikor ki lehet őket egészíteni egy mélynyomóval.

A dán gyökereire és hosszú múltjára rendkívül büszke, de ma már a Klipsch csoportba tartozó Jamo hangsugárzói mindig is a kedvező árukkal hódítottak, a méretes álló frontsugárzóval rendelkező, gyakorlatilag teljes értékűnek tűnő S 626 HCS csomag is mindössze 150 ezer forintba kerül listaáron, mely összegért összesen 65 kg-nyi ízlésesen kinéző hangsugárzót kapunk. Mivel a szettben a fő hangsugárzó egy méretes állódoboz 20 cm-es wooferrel, hihetőnek tűnik a szett reklámszlogenje, miszerint a hangsugárzók aktív mélysugárzó nélkül is teljes értékű mozi hangzást nyújtanak.

A rendszer alapja és központi hangsugárzója a Studio szériába tartozó Jamo S 626 három-utas hátsó bassz-reflex rendszerű impozáns állódoboz. Hangszórókészlete 25 mm-es szövetdómból, kettő darab 127 mm-es középsugárzóból és egy 203 mm-es hosszúlöketű mélysugárzóból áll, melyet a doboz oldalfalába építettek be. Ezzel a megoldással a gumírozott jellegű előlapi és tetőoldali betéttel készülő kabinet keskeny és mély formájú lehetett, ami nem csak jóval elegánsabb, mint egy vaskos doboz, hanem a frontlapról való visszaverődések szempontjából is kedvezőbbnek számít. Érdekes módon, ez a papíron nagyon ideálisnak tűnő megoldás mégsem terjedt el különösebben, mindössze időnként bukkan fel egy-egy ilyen modell, így az oldalsó mélysugárzó inkább érdekes, mint általános kiviteli elemnek mondható. A kedvező ár ellenére aranyozott kivitelű dupla szett csatlakozóterminál bi-kábelezésre és bi-amplifikálásra egyaránt lehetőséget nyújt. A fekete illetve fehér kőris és sötét alma/fekete színkombinációkban kapható hangsugárzóhoz tartozékként vaskos fekete fémidomok és tüskék járnak.


A szettben a hátsó hangsugárzó feladatkörét az S 622-es kompakt méretű állványos doboz látja el. A 2-utas hátsó bassz-reflex kivitelű hangsugárzó hangszórókészlete 25 mm-es szövetdómból és fáziskúppal ellátott 102 mm-es mély/középsugárzóból áll., kettejük között a váltás 2500 Hz-en történik. Mivel a doboz kisméretű és sokan a háttérsugárzót amúgy is a falra applikálják, a felszereléshez szükséges akasztókat a gyártó előzékenyen már előre elhelyezte a dobozok hátlapján, a szélekre pedig távtartóként funkcionáló gumibakokat ragasztottak fel, melyekre a hátsó bassz-reflex kijáratok miatt bizony szükség is van.

A szintén falra akasztható kialakítású 62 CEN jelű centersugárzóban ugyanolyan hangszórókat találunk, mint a monitorban, a 25 mm-es szövetdóm kettő fáziskúpos 102 mm-es mély/középsugárzó között foglal helyet. Falon való elhelyezés esetén a hátsó reflex-nyílás elméletileg okozhat némi akusztikai problémát, a helyzeten a gyártó a 622-esnél már említett távtartó gumibakokkal igyekszik segíteni.


Némi kartont megspórolva a gyártó mind az öt hangsugárzót egy dobozba csomagolta, így állt elő az az óriási szerszámosláda jellegű 65 kg-os doboz, amely egy ember számára, hacsak nem szeretne gerincproblémákat magának, jórészt szállíthatatlan. Onnantól fogva viszont, amikor a doboz már a szobánkban van, az installáció nem bonyolult feladat, az elhelyezéssel azonban érdemes eljátszadozni egy kicsit, hogy a hangsugárzókból ki tudjuk hozni a maximumot.


Tökéletes összhangban a reklámszlogennel a szett a frontok oldalsó woofereinek köszönhetően már a legelső pillanatokban sem hagy semmi kétséget a felől, hogy bőven tudja pótolni a szub-wooferek hiányát. A szemből nézve elegáns és karcsú oszlopokra támaszkodó rendszer a különféle csata és akciójeleneteket keresetlen őszinteséggel és brutális erővel illetve dinamikával ábrázolja; legyen szó rohamozó páncélosokról, vértben csörömpölő lovagokról, űrhajókról vagy autósüldözésekről a hallgatónak egyből a torkában dobog szíve, amikor az akció maximális fokozatra kapcsol. Örvendetes módon a basszus kisebb hangerőn sem sikkad el, így nem kell, feltétlenül szomszédgyilkos hangerőn bőgetni a filmeket, hogy hatásos élményben legyen részünk, ha viszont feltekerjük a hangerőt, témától függően valósággal elszabadul a pokol. A hatás egyértelműen a jó szub-wooferek teljesítményét idézi, a hangban komoly mélységek tárulnak fel, például a felugató géppuskák vagy a felrobbanó gránátok hangjának ábrázolása is frenetikus, de nem kell feltétlenül mindent lerombolni ahhoz, hogy a mélyekből és a dinamikából hatásos ízelítőt kapjunk, elég, ha becsapnak egy ajtót vagy súlyos léptek dobbannak a deszkapadlón, máris tudjuk, mivel állunk szemben. Karakterét tekintve a szett nyílt, közvetlen és meglehetősen direkt hangvételű, így könnyedén a történések középpontjába ülteti a hallgatót és nem rejt semmit a véka alá. A párbeszédei jól érthetőek, a hangjai szépen elkülönülnek egymástól, az effektek többnyire hihetőek, ideális elrendezés esetén pedig egybefüggő 3D teret épít fel. A modern, popos filmzenéket ugyanolyan energiával szólaltatja meg, mint az akciójeleneteket, a doboknál például kalapácsütésszerű energiák szabadulnak fel, vagy olyan érzetem támad, mint amikor egy nehéz zsákot ledobnak a földre. 

Mivel az oldalra beépített mélysugárzók hatásukat tekintve gyakorlatilag passzív szub-woofereknek számítanak, szabályozni sajnos nem lehet őket, így a sztereó zenehallgatásnál is erőteljes mélyekre lehet számítani, ezért is fontos a dobozok ideális elhelyezése, nehogy zavaró effektusokban legyen részünk. Ritmikus jazz, pop és rock muzsikákon a megszólalás némiképpen a klasszikus szub+szat rendszerek hangjára emlékeztet, erős és telt mélyekkel, enyhén visszafogott közepekkel és élénk prezensz tartománnyal. Egynémely frekvencia néhol kiszól a hangképből, és egyes tartományok élénkebbek lehetnek, mint többiek, ezért Balázsovits Edit például az egyik Republic dalban kissé kiabálósra veszi a figurát, egyes hangszerek pedig jobban előtérbe tolják magukat, mint kellene. Könnyedebb műfajokon a hangzás így egyértelműen és vélhetően szándékoltan a klub hangulatot és diszkó fílinget keresőket célozza meg, ezért ők ekvalízer vagy hangszínszabályzók nélkül is igazán boldogok lehetnek. Érdekes módon az erőteljes mélyekre alapozott telt hangzás több finomabb műfajon számomra jobban tetsző módon működik, így John Surman, Archie Sheep és Horace Parlan vagy éppenséggel Michel Portal muzsikája meglepően jól hallgathatónak bizonyul és a dobozok még a különféle klasszikusokat is korrektül szólaltatják meg. A basszus csupán néhol tűnik túl soknak vagy nem teljesen pontosnak, Shirley Hornnál azonban nem úszom meg a zúgást, de a hangsugárzók mentségére legyen mondva ennél a felvételnél némileg elszabadult a hangmérnök ujja a mély potikon.


Házi-mozi hangfal szettként az S 626 HCS igazán energikus, dinamikus és óriási hangnyomás előállítására képes, teljesen lenyűgözve ezzel mindenkit, aki valami hasonlót vár az otthoni mozijától. Nyílt és világos karaktere révén a szett mindent pontosan és racionálisan ábrázol, ha viszont egy kissé finomabb és lágyabb irányba szeretnénk hangolni, szerintem valamelyik Yamaha receivert érdemes partnernek választani hozzá. Könnyedebb zenéken a frontok úgymond popos hangvételűek, cserében viszont a tulajdonosuk akkor sem fogja rosszul érezni magát, ha véletlenül Mozart kerül a lejátszóba, mert az előzővel ellentétben a hangzás a kategóriájában teljesen kulturáltnak mondható és a doboz folyamatosan jelenlévő basszus kvalitásainak köszönhetően még a nagyzenekarok komplexitásából is hatásos ízelítőt kap.


forrás: hifipiac.hu