Harman Kardon AVR 170 AV receiver - Csatlakozás a hálózathoz

2013-01-31
Vissza a tesztekhez

A Digitális HáziMozi magazin XIII. évfolyamának 2012./3. számából:


Az évente kötelező modellfrissítés elérte a Harman Kardon belépő kategóriás rádióerősítőit is. Ez a sorozat két típust foglal magába, az AVR 70-et és az AVR 170-et. Kettőjük közül az immáron hálózati képességekkel is felruházott nagyobbik modellel kötöttünk közelebbi ismeretséget.


Visszafogottabb egyéniség
A Harman Kardon készülékeket már jó messziről fel lehetett ismerni jellegzetes dizájnjuk alapján, a vízszintesen megosztott fekete/szürke front paneljükről és az abból csőszerűen kiemelkedő hangerőszabályzójukról. Az AVR 170 esetén a készülékház lekerekített sarkú formaterve megmaradt, de most már pár lépéssel közelebb kell lépni a beazonosításhoz, mert kevesebb lett az egyéni stílusjegy. A készülék jobban belesimul a többi gyártó egyen-fekete kínálatába: az előlap homogén feketére váltott, a hangerőszabályzó, pedig belesimul a felületbe, bár erőteljes, gyűrűszerű megvilágítása megmaradt. 

Mértékkel adagolt szolgáltatások
Az 5.1-es felépítésű AVR 170-es jól reprezentálja a belépő szintű készülékek szolgáltatásaira jellemző felemásságot. Egyrészt a piaci verseny miatt meg kell felelnie a kor kihívásainak, tartalmaznia kell az aktuális trendek funkcióit, szolgáltatásait, de nem nyújthat mindent, amit középkategóriás társai, mert költséghatékonynak kell lennie, és nem szívhatja el a vevőket a drágább modellektől.
Nézzük, hogyan oldja meg az AVR 170-es ezt a kettős feladatot!
Végfokozatai „D” osztályúak, a kimenő teljesítmény trükkösen van specifikálva: két csatorna egyidejű használatakor 100 W leadására képes csatornánként. A „csupán” öt végfokozat miatt multizónás szolgáltatást ne várjunk, de apró figyelmesség, hogy a hangfalakat csupasz vezetékkel (szorítócsavarosan) vagy banándugóval is lehet csatlakoztatni, így mindkét megoldás hívei megtalálják a nekik szimpatikus módszert. Az üzembe állítást a Harman Kardon saját fejlesztésű, EzSet/EQ mérőmikrofonos kalibrációja segíti. A rádió tuner memóriájába 30 állomás tárolható el, AM/FM vegyesen. Az FM modul természetesen RDS rendszerű.
Az előlepi USB host fogadhat pendrive-ot vagy Apple készülékeket, az utóbbiakat vezérelhetjük is az AVR 170-es távirányítójával. Az USB port mellett azonban hiába keressük a kompozit videó aljzatot, iDevice készülékekről csak zene lejátszása lehetséges, videó anyag nem. USB kulcsok tekintetében a FAT16 vagy FAT32 módon formázottakat tudja kezelni. A specifikáció szerint csupán az MP3 és a WMA formátum a támogatott, de a teszt során gond nélkül lejátszotta a VAW és FLAC file-okat is. Külső HDD viszont nem használható, erre külön felhívják a tulajdonosok figyelmét, hogy se PC-t, se más USB eszközt ne csatlakoztassanak a portra.
A HDMI csatlakozások 3D, 12 bites Deep Color és CEC kompatibilisek (1.4a verzió), illetve a kimenet ARC kompatibilis. Pár éve még újdonság számba ment, amikor az alap receivereken is megjelent egy vagy két HDMI bemenet. A 170-es már hat bemenettel rendelkezik az elődmodell, az AVR 165-ös négy bemenetével szemben. Ezzel a gyártók már elérték azt a szintet a belépő kategória esetén, amit nem igazán érdemes túlhaladni. Minden készülék csatlakoztatható, ami egy nappaliban szükséges. BR lejátszó, DVD felvevő, kábeltévés vagy műholdas set-top-box, HTPC vagy dedikált médialejátszó, játékkonzol, és még mindig nem használtuk ki a hat bemenetet. Tegye fel a kezét, aki ennél komplexebb rendszert szándékozik megvalósítani egy alapszintű receiverre építve! A hat HDMI bemenetre azért is szükség van, mert videóprocesszor hiányában nincs A/D átalakítás és felskálázás, az analóg források jele nem jut el a HDMI kimenetre. Ezért aki nem akar duplán, HDMI és analóg kábellel is csatlakozni a tv-hez, az kénytelen lesz csak HDMI-s forráskészüléket használni. Analóg forrásokat amúgy is csak a gyengébb minőséget biztosító kompozit aljzatok fogadnak (két darab), a komponens bemeneteket lespórolták a hátlapról.
Három digitális (két optikai és egy koax) és két analóg hangbemenettel gazdálkodhatunk. A rendszerbeállító menüben a videó és hang bemenetek szabadon egymáshoz rendelhetők, illetve átnevezhetők, hogy kiválasztásuk esetén milyen felirat jelenjen meg a frontoldali kijelzőn.
Hangfeldolgozás: dekódolni tudja a nagyfelbontású Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio formátumokat, de természetesen ismeri az összes korábbi, Dolby Digital és DTS kódolást is. Surround módok tekintetében, pedig háromból választhatunk, a Dolby Pro Logic II és a DTS Neo:6 mellett a Harman Kardon saját, szabadalmaztatott megoldását a Logic 7 nevűt is. A „Virtual Speaker” öt csatornás hangteret állít elő két hangfalas elrendezés esetén. A „Night Mode” csökkenti a dinamikai tartományt, hogy éjszakai, kis hangerőn történő mozizáskor is élvezhetők maradjanak a halk jelenetek. A végére maradt a legjelentősebb előrelépés az előd 165-öshöz képest, a hálózati funkciók megvalósítása. A hátlapra felkerült LAN csatlakozó jelzi, a Harman Kardon belépő szintje is elérkezett a „receiver” „AV receiver” „hálózati AV receiver” evolúciós folyamat végére. CAT.5 kábellel az otthoni routerhez csatlakozva megkapjuk a szokásos hálózati szolgáltatásokat: DLNA 1.5 tanúsítványú készülékkel való együttműködést, internetes rádióállomások vételi lehetőségét (vTuner adatbázison), AirPlay funkciót iOS készülékeket és/vagy iTunes programot használóknak.
A szoftvertámogatásról pár szó: iOS és Androidos készülékek felhasználóknak az Apple Store, illetve Google Play kínálja az ingyenesen letölthető „Harman Kardon AVR” alkalmazást. Ennek használatával teljes körű távirányítás valósítható meg iDevice vagy egyéb mobileszközökről. A későbbiekben megjelenő firmware frissítéseket az USB porton keresztül lehet majd megtenni.

Szubjektív tapasztalatok
A szokástól eltérően most nem optikai lemezes film és zenei anyagokkal kezdtem, mert ha már megkapta az AVR 170-es hálózati funkciókat, akkor nézzük, mit nyújt ezen a téren! Internet rádió opciót választva, pár másodperc gondolkodás után már fel is kínálta az elérhető állomások listáját. A hang értékelésének nincs jelentősége, itt nem a receiver, hanem az adások minősége a szűk keresztmetszet. Otthoni hálózatra váltva, szintén csak pár pillanatnyi várakozás kellett, és már lehetett is böngészni a DLNA szerver programot futtató PC-n megosztott állományokat. Itt derült ki a már említett érdekesség, az AVR 170-es gond nélkül kezeli a FLAC file-okat is. (USB-ről szintén). Ezért a veszteséges tömörítésű formátumok a továbbiakban hanyagolva lettek zenehallgatáskor. A gyári beállítások minden forrás esetén „auto surruond” opcióban voltak, ez kezdetben gondosan vissza lett állítva sztereó módba. Hamar bebizonyosodott, a 170-esnek nem ez a fő mutatványa, dinamikátlan és fénytelen hangzást produkált. Visszaállítva „auto” módba, a mély és magas kiemelés, az öt hangfalra szétosztás attraktívabb – de nem felvételhű! – megszólalást eredményezett. Látványosabb lett a hangzás, már ha lehet ilyen képzavarral élni. Áttérve fő munkakörére, néhány akciófilm részlettel próbára téve a képességeit, kedvezőbb benyomást tett. A Galdiátor harci jeleneteiben, az öt hangsugárzó realisztikus hangkulisszát épít körénk.

Távolodva az analóg világtól
Egy szóban összefoglalva, az AVR 170-es korrekt készülék. Nem akarja túllépni kategóriája korlátait, és bebizonyítani, hogy tud annyit, mint az egy osztállyal feljebb játszó berendezések, de amit ígér, azt megbízhatóan hozza. Nem minőségi zenehallgatásra született, de hálózati funkciók, és 5.1-es surround terén kielégíti azok elvárásait, akiknek fontosabb az AirPlay, mint egy jazz kvartett precíz sztereó tere. Videó processzálás hiányában célszerű csak HDMI kimenetes forráskészülékekkel használni, de mára az alap Blu-ray lejátszók ára is nagyot zuhant, így nem lehetetlen egy tisztán „HDMI-s” otthoni rendszer kialakítása, elfelejtkezve régi, analóg kimenetes eszközeinkről.