Conran Audio iPone/iPod dokkoló

2011-11-14
Vissza a tesztekhez
A Sztereó Sound And Vision Magazin XVIII. évfolyamának 2011. 2. száma alapján:

Az ember azt hinné, már nem lehet újat mutatni iPod dokkoló kategóriában, és akkor jön egy még újabb, amely elkápráztat, lebilincsel, de egyben felszabadít. Megalkotója Sir Terence Conran akinek sok egyéb dolgot is köszönhet az elmúlt és a jelen század.

Sir Conran úr bemutatása csak elnagyolva lehetséges, életműve betöltené lapjainkat. A 79-ik életévét ’’taposó’’ hiresség 1956-ban végzett a Saint Martin College of Art művészeti iskolában. Első üzletét 1964-ben nyitja a Fullham Road-on, ezzel nem csak tárgyakat, de életstílust is ad el. A több lábon állás jegyében társalapítója a Benchmark Furniture Co. bútorgyárnak, mert igazi életcélja a bútortervezés. Jól menő éttermeket üzemeltet London szerte, míg a 2009-es évben szállodát nyit. Közben megír 30 lényegében belsőépítészettel foglalkozó könyvet és bezsebel több nemzetközi díjat, elismerést. Mindezek mellett kezdeményezi a londoni Design Múzeum megépítését. A Conran Studio fő működési területei az építészet, termek és termékek tervezése, grafikai design valamint üzletek éttermek és szállodák üzemeltetése. Sir Terence Conran mozgalmas élete során családtagjai habitusához hasonlóan – akik között megtalálható író, designer, étterem tulajdonos – mindig az újdonságok vonzották. Nagy szakértője a szivaroknak, boroknak és a ’’szebbik’’nemnek.
Az ötletet, az iPod dokkoló ’’mozgásszabadságát’’, a Q-Acoustics mérnök gárdájával közösen fejlesztette ki. A külső jegyek a Conran Studio, míg a ’’belbecs’’, az elektronika megvalósítása a Q-Acoustics munkája, így elérve a hangminőség, mint akusztikai lehetőség és az elegáns, esztétikus kivitel harmóniáját. A lényeg mégis abban van, hogy nem csak fizikailag dokkol az iPod és iPhone készülékekkel, hanem a közelből (kb. 12 méter hatósugarú gömbből) továbbítható a zene Bluetooth technológiával kompatibilis készülékekről, Smartphone-ról, lap-topokról és az egyre népszerűbbé váló táblagépekről. Tehát zsebre vághatjuk kedvenc beüzemelt lemezjátszónkat és grasszálhatunk vagy táncolhatunk vele a lakásban. Jelátvitelre a Bluetooth-t, digitális/analóg átalakításra az APT-X legújabb audio kódolási technikát és segédprogramot használja a veszteségmentes vagy akár 16bit/44.1 kHz mintavételezésű hangállományok továbbítására is. Az APT-X az Apple készülék tulajdonosok részére ingyen letölthető a gyártó honlapjáról. A készülék egyébként úgy viselkedik, mint egy átlag iPod dokkoló, a szabványos csatolással szinte az összes évjárat és alfaj zökkenőmentesen, stabilan rögzíthető, csatlakoztatható. Innen töltést is kap kicsi kedvencünk. A távvezérlővel az összes szolgáltatás és navigálási metódus elérhető, könnyen kezelhető. A csatoló fészek az iPhone készülékek miatt 45 fokban elforgatható, hogy ’’szélesvásznú’’ videoinkat is élvezhessük. Előre programozott hangzásokközül válogathatunk a zenei műfajoknak megfelelően. Kiegyenlített hangzása az erősitő sík (flat) beállítása esetén sem nélkülözi a basszustartomány jelenlétét, kellemesen és nem szárazan szól. Az egyenletes beállításon kívül választhatunk a műsoranyag stílusának megfelelő pop, rock, classic és jazz hangzáskaraktereket. Ezek a műfajra jellemző hangszinkiemelések és vágások összessége, szerencsére nem durván, jól bevált módon alkalmazott többletek a zenehallgatáshoz. A készülék alsó részén lévő LED sorozat fényein követhetjük beállításainkat. Amikor aludni térünk, a távvezérlőt a készülék oldalán kialakított saját helyére mágnes segítségével rögzíthetjük, így nem vész el. Kár, hogy nem működik akkumulátorral – az jelentené az igazi szabadságot! Lehetőség van kettő tartalék bemeneten más jelforrással való kábeles összeköttetésre is. Ezek közül a mini USB csatlakozás szintén használja az APT-X dekódolót. A másik kettő analóg bemenet, 3.5 jack illetve RCA szabványú. A jobb oldalon található hangerőszabályozó körüli LED világítás színéből tájékozódhatunk a megfelelő bemenet kapcsolásáról.
A Conran Dock hangzása a régi, jól megépített táskarádiókat idézi, csak stabilabb hanggal. A biztonságérzet valószinű abban rejlik, hogy nem igen hallani megemelt hangerőn a specifikációban megadott torzítási értéket. A hang tisztasága a digitális két döntő műszaki paraméterben rejlik. Az egyik a jel/zaj viszony, a másik a dinamika. A digitális felvétel és lejátszás ezzel a két paraméterrel hódít. Sajnos az élvezetekből levon a tömörítés és az adatvesztés. Azért kellett ezt előre tisztázni, mert e készüléken keresztül hallható mindez. Dícséretére válik, hogy a minőségi zenehallgatás felé viszi a hallgatót még ilyen méretéből adódó szerény akusztikai körülmények között is. Meg tudjuk különböztetni az iPod használatakor már az eredeti felvételek közötti minőségi különbséget is. Ugyanígy hallható a külső jelforrás – mondjuk egy laptop – által szolgáltatott zenék közötti hangzáseltérés. Ez esetben nagyon szimpatikus a 75 Hz-től 20 000 Hz-ig tartó frekvencia átvitel egyenletes 0,5 % THD mellett. Egy, másfél méterre elhelyezkedve elénk tárul a muzsika, gazdagon, kellő tömörséggel. A zenei szinpad kiterjedése kevésbé érzékletes, mivel nagyon közel vannak egymáshoz a hangszórók és ezen az állandóan bekapcsolt állapotú hangzástér növelő sem segít. A néhány zeneszerszámra hangszerelt műveket, mint a jazz, trió/kvartett vagy a kamarazene a legjobban képes érzékeltetni. Lehetőségeihez képest elég levegős megjelenítéssel tálalja a művészetet, de nem enged betekintést a szinpadi/hangmérnöki munkába. A kompresszió nélküli veszteségmentes felvételeknél tudja megmutatni igazi kvalitásait, de ez is csak a direkt mikrofonozott pop és rock zenék átható lesugárzására jellemző. A dinamikai mennyiség az ütőhangszerek megvalósitásának esetén egészen jó, csattanós a művek tussal történő befejezése. Az elektronikus hangszerek szólója esetén egy kicsit fedi a zenekar többi tagjának hangzását, éppen ezért úgy tűnik, a szólógitár és a szintetizátorok által uralta pop és rock muzsikák kellő részletezettséggel szólnak. Kemény rockzenén  emelhetjük a hangerőt, de ne várjunk tőle hangfalakat utánzó energiákat, hiszen csak 2 x 15 Watt áll rendelkezésre. Mélyhangátvitele megkülönbözteti a basszusgitárt a nagybőgőtől, egyáltalán nem búgóhangú. A mélyhangok lesugárzásába bele van kalkulálva a tér, azaz a polcról vagy az asztallapról visszaverődő basszusenergiák jelenléte. Mindent összevetve nem egysíkú, nem unalmas háttérjátékos. Persze mindez kiváló hangfelvételek meghallgatásakor tapasztalható. Az mp3 kódolású zeneanyag visszaalakítása analóg hanggá, főleg pop és rock zenén, kellemes érzetet adó. Mindennek tanulsága, hogy az új APT-X kódoló/dekódoló igen jól végzi dolgát.
Egészen bizonyos, hogy tudunk helyet találni egy ilyen modern vonalvezetésű, jó hangú dokkoló részére a reggeliző asztalon, a polcon, számitógépes munkaállomáson, tervező asztalon vagy a hálószobában, mert a zene nélkül lehet, de nem nagyon érdemes élni!