NAD C 316 BEE

Sztereó Erősítő

Ár: 119.990,-Ft
- + db
Kosárba
Raktáron
Ingyenes szállítás
24 hónap garancia
Tesztelje bemutatótermünkben!
Jellemzők
Alacsony impedanciás meghajtás:
Az erősítő megfelelő hűtéssel és csúcsminőségű alkatrészekből készült, illetve hőelvezetését úgy tervezték, hogy alacsony impedanciás terhelés mellett is megbízhatóan működjön. Az erősítő torzítás, illetve túlvezérlés nélkül képes különféle hangsugárzókkal együttműködni.

Balanszszabályzó:
Direktforrás-kapcsoló:
Késleltetett bemenetkapcsolás:
Készenléti üzemmód (stand-by):
Magas/mély hangszínszabályzó:
Kikapcsolható
Némítás kapcsoló:
Felépítés
Aranyozott csatlakozók:
Diszkrét teljesítményerősítő-felépítés:
Motoros hangerőszabályzó:
Rövid jelutak a bemenetek és kimenetek között:
Szeparált áramkörök:
Toroid táptranszformátor:
A toroid táp-transzformátor előnye a nagyon alacsony vibráció és kis fluxusveszteség.
Csatlakozók
Analóg audiobemenet/kimenet:
6/1
Fejhallgató-kimenet:
Hangsugárzó-csatlakozók (pár):
1
3.5-ös mini-jack csatlakozó:
Műszaki adatok
Teljesítmény (folyamatos - Watt):
2 x 40 (8 Ohm)
Teljesítmény (dinamikus - Watt):
2 x 120/90 (4/8 Ohm)
Jel-zaj viszony (dB):
95
Teljes harmonikus torzítás (%):
0.01
Hangsugárzó-impedancia (Ohm):
4 - 8
Általános adatok
Méretek (szélesség x magasság x mélység - mm):
435 x 70 x 242
Tömeg (csomagolás nélkül - kg):
5.5
Tartozékok
Távvezérlő elemekkel:
Sztereó audiokábel (RCA):
A gyártó weboldala:
Nad C 316 - Zseniális olcsóság
2010.10.27.
A sztereó Sound & Vision XVII. évf. 2010. augusztus-szeptemberi száma alapján:

Szükség van az olcsó sztereó erősítőkre, ez nem kérdéses. Jól tudja ezt minden gyártó, ezért a legtöbben árulnak legalább egy, leegyszerűsített és kis teljesítményű modellt. A NAD azonban nem közéjük tartozik.


A NAD nagy tiszteletnek örvend hifis körökben. Nem azért, mert valami utolérhetetlent épített megfizethetetlen áron, vagy, mert annyira szép. Az elmúlt évtizedekben a NAD által eladott elektronikák nagy része finoman szólva is nem túl szép, nem különösebben drága és papírforma szerint nem túl nagy teljesítményű. Jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor miért is ez a tisztelet a márka iránt?
Ezt a márkát nem a boltok polcain és a hirdetésekben születő fals csillogás tette ismertté, hanem az emberek, akik meghallgatták. Azok, akik megvették akár használtan is, és éveken át dédelgették, vagy éppen zúzták, mindvégig egy kis elégedett mosollyal a szájuk sarkában. A NAD, bár számos elegáns és szép HighEnd készüléket kínál, mégis a szürke előlapos elektronikáról a legismertebb. A szürkeség mögött pedig tisztesség, elkötelezettség és józan gondolkodás lapul. Egy NAD erősítő pontosan tudja mi a feladata. Az Ő küldetése nem a vizuális élmény nyújtása. A feladat nem több mint néhány hangsugárzó meghajtása, oly módon, hogy a membránokról leszakadó hanghullámok a hallgatóban zenei élménnyé álljanak össze. Nem kell ehhez sem csillogás, sem nagyotmondás.
A legtöbb erősítő, ha 2x80 W-ot ígér, akkor egy hálózatból maximum 100-120 W felvételére képes tápegységet használ. Ugye 2x80=160? Persze meg lehet magyarázni ezt is, mint mindent.
A NAD inkább nem magyarázkodik. Egy akár 230 W tartós teljesítményfelvételre is képes tápegységet használ, hogy a beígért 40 W-ot minden körülmények között szikla szilárdan tudja biztosítani. A stabilitás pedig a hangzásban is visszaköszön.
A C316BEE egy klasszikus felépítésű sztereó erősítő. Előlapján rendezetten sorakoznak egymás mellett a gombok, a fejhallgató csatlakozó és az MP3 bemenet. A jobb oldalon megtaláljuk a balansz és a mély, illetve magas szabályozógombokat, illetve közöttük az őket kiiktató kapcsolót. A gép két szélén pedig, a sorból kicsit kiemelkedve, a bekapcsoló gombot és a hangerő szabályozót. A szürke előlap háttérbe húzódó, a maga módján mégis elegáns.
A hátlapon hat darab sztereó bemenet vár, egy kimenet társaságában. Itt van meg egy főkapcsoló is, amivel a gépet teljesen áramtalaníthatjuk, ezzel megszűntetve a készenléti állapot 1 W alatti fogyasztását. Ez a kis fogyasztás amúgy a távvezérlőt szolgálja. Maga a távirányító igen apró darab, de jó fogású. Pár gombja között egy CD alapvető vezérlésének is jutott hely.
A kimenő teljesítmény 2x40 W, ami dinamikus teljesítményként, vagy úgy mérve, ahogyan azt a legtöbb gyártónál szokás, több mint 100 W áll csatornánként rendelkezésünkre.
Ki és miért vesz olcsó sztereó erősítőt, vagyis miként írhatjuk le egy ilyen termék célcsoportját? A kérdésre ezernyi választ adhatunk, de van néhány, amire érdemes odafigyelnünk.
Az olcsó sztereó erősítők gazdái között megtalálhatjuk azokat, akik egészen egyszerűen ennél többet nem szánnak egy erősítőre, akik ragaszkodnak a klasszikus hifihez s a divatos helyett a tartósat választják, akik egy üzletet vagy vendéglőt szeretnének hanggal megtölteni és azokat, akiknek ez lesz az első erősítőjük. A második kategória talán a legnépesebb. Ők azok, akiket szinte minden gyártó megcéloz alap, sokszor kifilézett erősítőjével. A harmadik kategória az, akivel lényegében senki nem törődik, mondván vannak speciálisan ilyen célra tervezett erősítők. A negyedik kategória az esetek többségében egybe esik az elsővel és audiofil értelemben mind közül a legfontosabb.
A NAD minősége talán számukra a legnagyobb kincs, hiszen általa bártan kóstolgathatják a hifik világát, hogy végül döntsenek, akarnak még többet vagy beérik ezzel. A NAD nem szegi kedvüket.
 
Meghallgatva
Tekintve, hogy olcsó modellről van szó, azzal a feltételezéssel fogtunk a tesztnek, hogy jövendő tulajdonosai mindenre ezt fogják majd bevetni, vagyis a kis NAD egyaránt szembe kellett nézzen a finomabb zenékkel, a jellemzően hangosan hallgatott könnyűzenével és a filmekkel is.
A tesztben egy Dali Ikon2 MkII és egy kissé átépített Tannoy MI volt a NAD 316 társa.
Az első kóstolót Tori Amos adta. A Dali több dalban is kellő közelségbe hozta az előadót, még a Tannoy tolmácsolásában inkább kicsit érces volt az énekesnő hangja. Vivaldi Négy Évszakja a Velencei Barokk Zenekar előadásában a Tannoy kis hangfalát gyorsan kiszorította a ringből. Az újabb és újabb hangszerek belépése a kis doboz számára követhetetlen feladatnak bizonyul, miközben a Dali/NAD páros magabiztosan növekedett együtt a zene növekvő tömegével. Megdöbbentő de az olcsó, a papíron mindössze 40 W-os elektronika bőséges energiával rendelkezik egy nagyzenekari megszólaláshoz is. Még úgy negyedig feltekert hangerővel egyértelműen testes a hang, a félállást közelítve a hangtömeg úgy nő, hogy annak szinte semmi hátulütőjét nem érezni, holott a zene már bizony színültig töltötte a 40nm-es szobát és a fülünket is. A zene szépen megindul, és csak jön-jön felénk, meg akar torpanni. Forszírozva csak minimálisan veszít dinamikus karakteréből és nem vált át hangoskodóba, nem omlik össze a teher alatt.
A teszt első részét lezárva a vonósok igazán mély nyomot hagytak.
Folytatásként Fiona Apple pörgette meg a rendszert. A ritmus, a hirtelen elcsendesülés osztály feletti képessége klasszikus felvételekért kiáltott. Vajon mire képes a rendszer, ha a steril digitális hangzást régi, analóg stúdió munkával váltjuk le?
Henri Mancini zseniális, sokszor vérpezsdítő, a zenén azonban eluralkodott egyfajta súlytalanság. Az Aphrodite’s Child – 666 című albuma kicsit feledtette ezt az élményt azzal, hogy a pszichodelikus rock eme különös darabjában olyan részleteket is megszólaltatott, amelyek máskor inkább rejtve maradnak.
Természetesen ezek után szinte kötelező volt a tesztprogramba venni Pink Floyd több albumát is. Az eredmény nagyon is korrekt volt, különösen egy olcsó erősítőtől. Bár említésre méltó erőssége és gyengesége itt nem mutatkozott a rendszernek, azt azért érdemes megemlíteni, hogy a hallottak egy jóval magasabban árazott rendszernek is becsületére válnának.
A teszt hátralévő részében még könnyebb műfajok felé fordultam, azt feltételezve, hogy egy ilyen elektronikát a fiatalok is szívesen választanak, első erősítőként.
A Prodigy Their La W című munkája becsülettel zúzott. A Nirvana Nevermind nem csak élvezhető, de magával ragadó is. Ezen a ponton a Tannoy ismét versenyben volt, hangulata inkább illett a Nirvana művéhez, ezzel már-már együtt éneklésre buzdítva. A Justice Cross című lemeze energikus, és éppen csak annyira korlátozott dinamikájában, amennyire azt a felvételen azzá tették.
Mivel ára miatt már korábban is mindenesnek lett kikiáltva, a NAD C316BEE próbára lett téve filmmel is.
Az elmúlt évek egyik nagy akciósikere a Batman – Sötét Lovag, bár hangzásában nem különösebben izgalmas, mégis élvezetesen szólt. Bár a rendszer csak 2.0 volt, vagyis centersugárzó nem volt jelen, a párbeszédek mégis tökéletesen érthetőek, még háttérzörejekkel és effektekkel megtöltött jelenetekben is jól kivehetőek maradtak. A Dali hangfalai ketten magukra vállalták egy teljes házimozirendszer feladatát, amit a NAD bőséges erőtartalékokkal volt képes támogatni. Ha bármely kompakt forráselektronikára épülő házimoziszett csak fele ennyire jól tudna szólni…
A zeneileg kissé szofisztikáltabb, de még tagadhatatlanul filmes, vagy akcióhangzású Ghost In The Shell természetesen már a főcímével letaglózott. Szerencsére a folytatás is hasonlóan hatásos volt.
Összességében, a NAD C316BEE talán nem annyira finom hangzású, mint egy tipikus 130-180eFt árú erősítő, de ára sem ilyen magas. Alig 70000Ft-os árával ez az erősítő messze túltesz a kategória átlagán. Legfőbb korlátja a mélyek egyhangúsága. Cserébe azonban remek dinamikát és kellő közvetlenséget kapunk.
Ezt az erősítőt csak ajánlani tudom. Első helyen azoknak, akik az ára miatt választják, hiszen egy sokoldalú, vagyis ár/érték arányát nézve a tömegből messze kimagasló gépet kapnak. Ugyanakkor jó szívvel ajánlom azoknak is, akik egy klasszikus erősítőt szeretnének és azoknak is, aki egy megbízható, stabil elektronikát keresnek. A C316BEE a teszt során ki lett téve nagy melegnek, tartós terhelésnek és zárt polcon való használatnak is. Mind ez idő alatt egyszer sem kapcsolt ki túlhevülés miatt.
A C316BEE elég jó ahhoz, hogy magára vállalja minden feladat közül talán a legszebbet, az első erősítő feladatát. Akár polcos akár álló hangfallal állítjuk párba, nagyszerűen közvetíti a zenét, magával ragadva a hallgatót.
Az erősítő legfurcsább korlátja az árából fakad, hiszen kevesen vesznek egy 70e Ft-os erősítő mellé akár csak 150e Ft értékben hangfal-párat, márpedig a 316 jóval többet tud, mint amit a legtöbb olcsó hangsugárzó közvetíteni képes.

Megtekintett termékek