Kef R 500

Audiofil Hangfal (pár)

Igazi virtuóz. Csodálatosan zenél és gyönyörű!
Ár: 669.990,-Ft
- + pár
A szín felára: Szín választása kötelező
Kosárba
Beszerzési idő 1-3 nap
Ingyenes szállítás
24 hónap garancia
Jellemzők
Ajánlott erősítő teljesítmény (Watt):
25 - 150
A paraméter megmutaja, hogy mekkora teljesítményű erősítővel javasolja a gyártó, a hangfalakat meghajtani.
Frekvencia-átvitel (Hz):
46 - 28 000
Érzékenység (dB/1W@1m):
88
Impedancia (Ohm):
8
Hangszórók
Magassugárzó átmérője (mm):
25
Középsugárzó átmérője (mm):
125
Mélysugárzó átmérője (mm):
2 x 130
Keresztváltó
Keresztváltó-frekvencia (Hz):
500, 2 800
Konstrukció
Kabinet:
MDF
Kabinetburkolat anyaga:
Fafurnér/Lakk
Rendszer:
3-utas
Felépítés:
hátsó bass-reflex
Kettős kábelezési lehetőség:
Méretek (szélesség x magasság x mélység - mm):
299 x 1 066 x 328
Tömeg (csomagolás nélkül - kg/db):
22
A gyártó weboldala:
Kef R500 Hangsugárzó
2013.05.08.
A KEF R hangsugárzó családja megfizethető áron kínált kilenc különféle hangsugárzóból áll: ezek közül három padlón álló modell (R500, R700, R900), kettő állványra, vagy polcra helyezhető kisebb méretű hangsugárzó (R100, R300), a család tagja kettő centersugárzó (R200c, R600c), egy térhangsugárzó (R800ds) és a családot egy aktív mélynyomó
(R400b) teszi teljessé. Az R sorozat a 2011-ben a páranként 29.999 amerikai dollárba kerülő Blade forgalomba hozatalát követte. A Blade egy teljesen egyedülálló felépítésű és kivitelű hangsugárzó, amely nemcsak a KEF különleges és legújabb hangsugárzó gyártási technológiáinak a bemutatója, de jól példázza azt is, hogy miként látja a KEF a hangsugárzók jövőjét és a jövőbeni formavilágát. A Blade külalakja, megjelenési képe, a lelkét jelentő Uni-Q hangsugárzó és a dobozba rejtett négy mélyhangszóró felépítése és elrendezése adja ki azt, amit a KEF egyetlen látható hangforrás elrendezésnek és felépítésnek nevez (gyakorlati nyelvre fordítva ez azt jelenti, hogy a teljes frekvencia spektrumban egyetlen pontszerűen sugárzó hangsugárzót hallunk. Aki hallotta ezt a kivételes hangsugárzót, maga is meggyőződhet arról, hogy egy technológiai győzelemmel, egy kivételes képességű hangsugárzóval áll szemben.


A jelen teszt alanya az R500-as (páranként 2.599,98 dollárba kerülő) hangsugárzó. A tapasztalataim alapján ebben az árkategóriában bármely más gyártótól hagyományos felépítésű, hagyományos hangsugárzót kaptunk volna, hiszen ismerjük a költségkorlátokat. De a Blade mesterművet megalkotó gyár teljesen szokatlan és meglepő módon a tesztünk tárgyát képező hangsugárzóba is átvette a rendkívüli hangsugárzó néhány egyedülálló technikai és technológiai megoldását és ezzel ebben az árkategóriában valami rendkívüli terméket alkotott.

Biztosan állíthatjuk, hogy az R500 a KEF legkisebb, legkedvezőbb árfekvésű R-sorozatú padlón álló doboza (az USA-ban az R700 és az R900 ára 3.599,98, illetve 4.999,98 dollár/pár), de semmilyen vonatkozásban sem tekinthető „kispórolt” hangsugárzónak. Mindegyik R-sorozatú hangsugárzó doboza MDF-ből készül és igen magas minőségi szabvány szerint készül – sokkal igényesebb technológiával, mint amit az R500 szerény ára alapján elvárhatnánk. Igen egyszerű, hogy hogyan tud akkor a KEF mégis kevesebb árért többet kínálni: Az R-sorozatot ugyan Angliában tervezték, de a gyártása Kínában történik.
Az R-sorozat tagjai négyféle kivitelben rendelhetőek: dió és rózsafa valódi furnér bevonattal, fekete és fehér zongoralakk festéssel. A tesztelt példány dió furnérral bevont volt és nagyon jól nézett ki. A KEF még néhány trükkel is feldobta a dobozt: Igen jól néz ki a hangszórók körüli fém gyűrű, a rögzítő csavarok rejtettek és sokat javít a doboz megjelenési képén és egyben stabilabbá is teszi azt a doboz oldalfalain túlnyúló, tüskékkel kiegészített támasztó lábszerkezet. A doboz hátlapján igen jó minőségű, igényes csatlakozó aljzatokat találunk, amely átkötők nélkül is alkalmas egyszeres vagy kétszeres kábelezésre. A két aljzatpár közötti kapcsolatot –egyszeres kábelezés esetén- a Link feliratú forgatógombbal tudjuk biztosítani, illetve kettős kábelezés esetén felbontani. Igen ügyes megoldás! Az egyetlen, ami nem nagyon nyerte el a tetszésem, az a hangszóró előlapja, ami igen profánra sikerült és teljesen elrejti az egyébként tetszetős hangszórókat. Ezt a hangszóró takaró lemezt levéve sokkal igézőbben néz ki az R500, míg a takarólemezzel elfedve unalmas, szabványos tégladobozzá válik. De ez az összes rossz, amit a dobozról elmondhatok!
Ami pedig a hangsugárzó hangzásteljesítményét illeti, a padlón álló R hangsugárzók legfőbb erénye a több mélyben rejlik, nyílvánvalóan a doboz méretéből és a nagyobb mélyhangszóróból adódóan. A KEF R900-as és R700-as dobozának méretei: 1070 mm magas, 210 mm mély és 345 mm széles. Az R500-as doboz 1015 mm magas, 180 mm mély és 305 mm széles. Az R700-as és R900-as dobozokban 6,5” és 8”-es mélyhangszórók dolgoznak, az R500-asban 5,25”-es membránátmérőjű hangszóró gondoskodik a mélyhangok megszólaltatásáról. A nagyobb doboz és a nagyobb hangszórók okán az R700 és az R900 érezhetően mélyebbre megy, a teljesítménye, terhelhetősége is nagyobb. A terem méretének és az elhelyezési lehetőségeknek meg-felelően célszerű a megfelelő modellt kiválasztani, hiszen a kis szobába zsúfolt nagy doboz esztétikailag sem nyújt szép látványt, de ami fontosabb, nem is tud igazán jól szólni. Semmiképpen sem tekinthetjük, az R500-as dobozt pehelysúlyú bajnoknak – a KEF gyári adatai szerint az R500-as -6 dB-es szinten 39 Hz-ig megy le a mélytartományban, amit a szobámban elvégzett meghallgatás során is igazolt a doboz. (A KEF szerint az R700-as alsó határfrekvenciája 37 Hz, míg az R900-as 35 Hz-nél hallgat el. Ez nem igazán jelentős különbség, de ne feledjük, hogy a nagyobb hangszórók és dobozok nagyobb hangnyomást is tudnak produkálni és a fülünk ezt egyben mélyebb, teltebb hangzásként is érzékeli.
Mindhárom padlón álló R dobozban két mélyhangszóró dolgozik az előlapba szerelve, mindegyik saját kamrában van elhelyez-ve és mindegyiknél hátrafele nyitott reflexcsővel erősíti a gyártó a hangnyomást. A reflexnyílás szivacsdugókkal hangolható, ha túl soknak találja a mélyeket az adott helyiségben (én dugózás nélkül hallgattam a szobámban az R500-ast). Igen érdekes profilú a mélyhangszórók alumínium membránja: Nyilvánvalóan a Blade esetében bevált sekély bemélyedésekkel préselték azt. Azt nem tudom megítélni, hogy ez a membránkiképzés hogyan és milyen mértékben javítja a motor teljesítményét, vagy hogy csak egy figyelemfelkeltő optikai trükk-e a horpadás, ami látványosabbá teszi a hangsugárzót, ha levett előlappal hallgatjuk azt – de az is lehet, hogy mindkét feltevés igaz.

A mélyhangszórók közé van szerelve a KEF legújabb, a Blade által inspirált Uni-Q koaxiális, vagyis közös tengelyű hangszóró-ja: amelynél egy 1”-es alumínium membrános dómsugárzót találunk egy 5”-es membránátmérőjű alumíniummembrános közép-sugárzó tengelyébe szerelve. A KEF már régóta gyárt koaxiális hangszórókat, a gyártó évtizedek óta küldetésének tekinti, hogy tovább tökéletesítse ezt a technológiát. A közös tengelybe szerelt hangszórók legfőbb erénye, hogy a középmélysugárzó tengelyében elhelyezett magassugárzó hanghullámai egyenletesen, egymásra illeszkedve terjednek a térben – erre a külön-külön szerelt magassugárzó és középmély sugárzó nem képes, akármilyen drága motorokat is használ a gyártó. Ugyanakkor a közös tengelybe szerelt hangszórók legfőbb hátránya, hogy mivel a magassugárzó tulajdonképpen a középmély hangszóróban dolgozik, befolyásolja is az a csipogó működését –ráadásul általában negatív irányban. Eredményeként a Uni-Q középmély hangszó-ró membránjának a formája, a magassugárzót körülvevő perem és az alig látható membránszél külön-külön és együttesen is igyekszik gátolni a középmély hangszóró membránjának a magassugárzóra gyakorolt negatív hatását. Az R500-as magassu-gárzója 2,8 kHz-en veszi át a magas frekvenciás hangok leképezését a középmély hangszórótól, míg a középmély hangszóró 500 Hz-nél adja át a munkát a mélyhangszórónak.
A KEF által az R500-as hangsugárzóra megadott legtöbb műszaki adat tipikus: érzékenysége 88 dB (2,83 V/m) 8 ohm impedancián, a legalacsonyabb lezáró ellenállás 3,2 ohm lehet, a javasolt erősítő teljesítmény 25-150 watt. A hangsugárzó frekven-cia átvitele 46 Hz – 28 kHz, +/- 3 dB érzékenységgel. Néhány adata azonban szokatlan: A KEF azt állítja, hogy az R500-as torzítása 90 dB-es kimenő szinten 1 m távolságból mérve 120 Hz és 20 kHz között 0,4 %-nál alacsonyabb (persze mint mindig, itt is nagyobb a torzítás a mélyfrekvenciás tartományban). Ez az érték nem csak szokatlanul alacsony egy hangsugárzó esetében, hanem olyan érték, amit igen ritkán adnak meg a gyártók, még pedig két fontos okból: 1) Alig néhány gyártónak vannak csak meg az eszközei arra, hogy megmérjék a hangsugárzóik valós torzítási értékeit (mi minden általunk tesztelt hangsugárzó torzítását megmérjük a tesztsorozat keretén belül az NRC süketszobájában. Természetesen a KEF hangsugárzóval is ezt tettük és meg is erősítettük a KEF által mért értékeket.) 2) Még ha meg is tudják mérni a hangsugárzóik torzítását, ritkán mérnek olyan alacsony értékeket, hogy azzal dicsekedhetnének, így inkább nem is árulják el a mért értékeket. A KEF azt is állítja, hogy az R500 111 dB hangnyomást képes produkálni, de nem adják meg hozzá a frekvenciatartományt és a méréstávolságot. Azt azonban mindenképpen leszűrhetjük a kapott adatokból, hogy a ténylegesen mért alacsony torzítást is figyelembe véve a közepes méretű R500-as hangsugárzót hangos és tiszta zenélésre gyártották – ahogyan a szobámban is hallgattam a dobozokat, szokatlanul nagy hangerőn, mindenfajta zenén.
Hangzása
A hangsugárzó nem csak hangosan és tisztán szól, a KEF R500-as más erényekkel is bőven fel van vértezve. Ahogyan rácsatlakoztattam, az Eximus S1 erősítőmre, amelyet nemrégiben teszteltem (csatornánként 125 watt, 8 ohmon), rögtön mellbevágott a doboz telt, tiszta, szokatlanul kifinomult hangzása. Olyannyira jól szólt, hogy szemernyi kétségem sem támadt, hogy a páran-ként 2.600 dollárba kerülő doboz messze többet nyújt, mint amennyit a gyártója kér érte. Rögtön le is cseréltem az erősítőt egy többet tudó, drágább darabra, a Bryston 4B SST2 modellre (csatornánként 300 watt, 8 ohmon). Biztos voltam benne, hogy az R500-as doboz új szabványt teremt a hangzásminőségben ebben az árosztályban. Engem is meglepett, hogy mennyire hatékonyan tudott bánni a kis doboz a Bryston zabolázatlan erejével, meg persze az, hogy a 4B SST2 világszínvonalú hangja milyen csodákra volt képes az R500-as esetében, tökéletesen meg tudta mutatni a doboz minden rejtett képességét, hangzása pedig a hetedik mennyországig repítette a hallgatóját.

De mivel érdemelte ki az R500 az ilyen magas fokú elismerést? Sok mindennel – de ami a legszembetűnőbb jó tulajdonsága, az a teljes középtartománya, a maga elbűvölő, hangerőtől független tisztaságával és hihetetlen transzparenciájával. Mindegy, hogy ultra finom felbontású lemezről női énekhangot hallgattam-e rajta, például Mariza énekhangját a Transparente lemezéről (16/44,1 FLAC, Times Square), vagy Leonard Cohen mély, reszelős baritonját hallgattam-e a legutóbbi lemezéről, az Old Ideas korongról (16/44,1 FLAC, Columbia), az R500-as mindig kegyetlenül tiszta, összeszedett, kifinomult és abszolút életszerű hang-zással kápráztatott el. Annyira jól szólt, hogy legalábbis ezekben a paraméterekben a KEF a nyerés esélyével nevezhetné a kis dobozt a kategóriájában a világ legjobbjai közé – még azon sem lepődnék meg, ha az én páranként 21.998 dollárba kerülő Revel Ultima Salon2 dobozaimat megverné.
De azt is fontos tudnunk, hogy ez a végletekig kifinomult, szokatlanul természetes középtartomány önmagában nem teljesen szokatlan jelenség a költséghatékony kistermetű hangsugárzók körében. Én magam is nemrégiben írtam pont erről a PSB minden várakozást felülmúlóan jól szereplő Imagine T2 dobozának kapcsán (párja 3.500 dollár, néhány hónapja teszteltem és középen csaknem ugyanolyan tökéletesen szól, mint a most tesztelt KEF. A PSB Synchrony One (páranként 5.500 dollárba kerülő) dobozának is elképesztően tiszták a középhangjai, ráadásul olyannyira természetes a megszólalása, hogy számos méregdrága csúcskategóriás doboz is elbújhat mellette. De már egy éve is van annak, hogy a PSB One hangsugárzók a szobámban jártak, így most nem tudtam közvetlenül összehasonlítani azokat az R500-asokkal. Közvetlen összehasonlításra nyílt viszont lehetőségem a KEF R500-as és a PSB Imagine T2 dobozok között. Amint már említettem, azokat tesztelve is hasonlóan tiszta és természetes középtartományt tapasztaltam – de ahol az R500-as messze felülmúlta a T2-eseket, az az, hogy a KEF doboz kifejezetten nagy hangerőn is mindvégig megőrizte a középtartomány tisztaságát. Az egyébként elbűvölően szóló T2 korábban feladta, míg az R500 a Revel dobozaimhoz hasonlóan teljes hangerőn is torzításmentesen szólt tovább, ügyelve persze arra, hogy a maximális hangerőn is megőrizze a zenei kompozíció szerves egységét és a zene szövetét. Mindent összevetve sokkolóan jó teljesítményt produkált ezen az áron!
Amilyen emlékezetesen jó volt az R500-asok középtartománya, legalább annyira megkapott a dobozok színpadleképezésének kiválósága is, amilyen pontossággal rajzolták fel az egyes előadók és hangszerek pontos helyét a színpadra, balról jobbra és elölről hátrafele, messze jobban, mint ahogyan a T2-k és a Salon2-k tették. A magam részéről úgy vélem, hogy pont ez az Uni-Q hangszóró elrendezés egyik elvitathatatlan előnye. Ez számomra különösen fontos – az a tisztaság és bombabiztos alap, amit a középmélysugárzó akusztikai tengelyében elhelyezett magassugárzó biztosít valami olyan pótlólagos előny, amit a hang-sugárzó árától függetlenül aligha tud biztosítani a diszkrét középsugárzó és magassugárzó elrendezés és ha már egyszer meg-szerettük, aligha tudunk a jövőben erről az élvezetről könnyűszerrel lemondani.
A legmagasabb frekvenciákat tekintve sem okozott csalódást a KEF doboza. Egészen el voltam kényeztetve, hiszen az utóbbi években a Salon2 hangsugárzó volt a referenciám és szerencsém volt a világ talán legjobb hangsugárzóját is, a Vivid Audio Giya G2 dobozát (az ára 50.000 dollár páranként) tesztelnem. Miután valaki már hallotta azt az éteri tisztaságú hangot, amit ez a két csodálatos modell elképesztően jó magassugárzója produkálni tud, annak aligha tudnak a „hagyományos” hangsugárzók akármilyen jó magassugárzói is hozzájuk mérhető élvezetet okozni. De nem úgy a KEF! Az R500-as membrántengelybe épített magassugárzója észrevétlenül veszi át a magas hangok leképezését a középmély sugárzótól - nyoma sincs a keresztváltási kiesésnek, vagy horpadásnak. Persze az R500 azért nem tudott igazán versenyre kelni a G2-esek vagy a Salon2-esek legfelső regisztereinek abszolút tisztaságával, de nagyon tisztán tette azt, amit tenni tudott, nagyon magasra ment, érezhető, hallható torzítás nélkül, amit aligha remélhettem egy ilyen kedvező áron kínált hangsugárzótól. A KEF mérnökei tényleg elképesztő teljesítményt produkáltak a legújabb Uni-Q hangszóróval!
Az R500-as az alsó regiszterekben sem okozott csalódást, bár mi tagadás, itt azért már látni lehetett a hangsugárzó viszonylag kis mérete és olcsó ára szabta gátakat. A középsugárzó és a magassugárzó tökéletes illesztéséhez hasonlóan az R500-as mélysugárzói is szinte észrevétlenül vették át a legalsó frekvenciás hangok leképezésének feladatát a középsugárzótól és az egész teret kitöltő, öblös, testes mélyeket szólaltattak meg, amelyek bőven 40 Hz alá mentek a szobámban, meglepően dögös és telt hangzást eredményezve, ami még magas hangerőn is változatlanul öblös maradt. Nem várható el egy ekkora és ilyen olcsó doboztól, hogy a teljes, 20 Hz és 20 kHz közötti tartományt tökéletesen lefedje, de úgy vélem, a doboz messze felülmúlja azokat a jogos várakozásokat, amelyeket reálisan egy ekkora és ilyen áron kínált doboztól elvárhatunk. Bátran kijelenthetem, hogy semmivel sem találtam jobbnak a PSB T2-esek mélyhang leképezését annál, mint amivel a kisebb és olcsóbb R500-asok megleptek.

Amikor a Cowboy Junkies „Misguided Angel” felvételét tettem fel a The Trinity Session (16/44,1 FLAC, RCA) lemezről, az R500-asok mélyhangjai szabályos hullámcsapásként értek. Ola Gjelio robusztus hangzású akusztikus zongorajátéka a 2L-TWBAS 2012 Sampler válogatáslemezünk (24/176,4 FLAC, 2L/SoundStageRecordings.com) „North Country II” felvételén hihetetlenül gazdagon és érezhetően jól megfogottan szólt. Mint tudjuk, a hangsugárzók számára a zongora hiteles megszólaltatása az egyik legnehezebb feladat, de az R500-as szemmel láthatóan könnyedén vette ezt az akadályt. Øystein Baadsvik tubája a Baadsvik Ferry Tales (16/48,2 FLAC, BIS) lemezéről vett Erlend Skomsvoll Prince Igor: Fantasy on a Theme by A. Borodin művében erőteljesen, teljes hangzással szólalt meg, ahogyan kell. Az R500-asok basszusa mély, telt, jól megfogott, ami szokat-lanul jó egy ilyen kis hangsugárzó esetében.
Ahol kicsit kevésnek találtam az R500 mélyeit, ott az Imagine T2 éppúgy hibázott: Nem volt képes az R500 olyan csontig hatoló mélyeket kiadni, mint amiért a Revel Ultima Salon2 és a Vivid Giya G2 dobozokat olyan nagyon szeretjük. Eredményeként picit fedettebb maradt a fentebb említett, mélyhangokban gazdag lemezek sűrű mélyhang szövete, más szóval egy árnyalattal lazábbnak tűntek az R500-as mélyei, mint amilyen feszesnek szerettem volna azokat hallani.
De hiba, vagy fogyatékosság-e ez valóban? Tudjuk, hogy mennyit kér a gyártó egy pár R500-asért és azt is tudjuk, hogy menynyibe kerül a Vivid B1, amely az én megítélésem szerint talán a közepes méretű padlón álló hangsugárzó ideális megtestesülésének tekinthető. Párja 15 ezer dollár! Ennyi pénzért persze joggal is várhatja el a vásárló, hogy mindent megkapjon. Az R500-as ennek csak mintegy 20 %-ába kerül és csaknem mindent tud. Kereshetünk-e akkor itt bármilyen bajt?
Következtetések
Amikor szólt a KEF, hogy küld nekem egy hangsugárzót tesztelésre, amelynek párja 2.599,98 dollárba kerül, mindenre számítottam, csak arra nem, hogy pont olyan csodálattal fogok rá tekinteni, mint ahogyan a Blade hangsugárzóra tekintek, amióta először találkoztam vele. De meg kell vallanom, az R500-as legalább olyan tiszteletet és csodálatot érdemel – nem feltétlenül az egyébként az árához képest igen jó, de egyébként egyszerű kidolgozási minősége és a stílusa, formája, hanem a rendkívüli hangzása okán, amellyel kétségtelenül új szabványt teremtett ebben az árkategóriában.
Az R500-as bársonyosan sima, szokatlanul tiszta, természetes középtartománya ezt a kis padlón álló hangsugárzót szinte bár-mely, sokkal drágább hangsugárzó méltó vetélytársává teszi. Magasai olyan magasra mennek, mint amilyet csak a legjobb hangsugárzók esetében tapasztalunk, színpad leképezése és tere minden várakozáson felül tökéletes. Az R500-as mélyei igazán mélyre mennek és testesek és a felbontása terén tapasztalható apróbb hiányosságokért bőven kárpótol a hangzása teltsége és a nagy –igazán nagy- hangja. És akkor még nem is ejtettünk szót a transzparenciájáról, a hangszórói közötti tökéletes átmenetről, a koherens hangzásáról. Az R500-as valóban úgy szól, mintha csak egyetlen hangszóró lenne benne.
Összességében a hangsugárzó figyelemre méltóan egységes, tökéletes és kompromisszumoktól mentes hangzással örvendeztet meg, meglepően kedvező áránál sokkal többet ér. Messze nem mondtunk el mindent, ha azt állítjuk, hogy az R500-as nagyszerű hangsugárzó ezért az árért –a KEF R500 minden szempontból nagyszerű hangsugárzó. Az meg hogy csak ennyibe kerül, csak könnyebb teszi a döntést és teljesebbé az örömöt.

Megtekintett termékek